Vijf tips voor hulp aan studenten bij het leren van een toets

examen-plaatjeDe meeste studenten leren kort voor een tentamen. Onderzoek wijst uit dat de meeste stof al weer na een maand is verdwenen. Bovendien werkt een student niet voor elk vak even hard. Studenten maken de keuze welk vak het belangrijkste is. Wat kun jij doen om die keuze te beïnvloeden? Hoe zorg je dat leren makkelijk wordt en je de stof beter onthoudt.
Young Inspiration geeft 5 tips die je in de smiezen moet hebben als je studenten wilt helpen bij het leren voor een toets.

Tip 1: Nieuwsgierig zijn

Studenten kunnen je zelf het beste vertellen hoe zij het beste leren. Wees oprecht nieuwsgierig naar wat zij je vertellen. Als je studenten wil motiveren om te leren moet je weten waarom het niet lukt of lastig is. Toon interesse in hun wereld en weet wat zij belangrijk vinden. Stel vragen en wees nieuwsgierig naar hun ideeën en onzekerheden. Waar liggen de vragen van studenten? Ga ernaar op zoek!

Tip 2: Doel duidelijk maken

Je weet dan wel voor welk vak je leert, maar niet altijd waarom dat nuttig is. Studenten geven aan van veel vakken het nut niet te zien. Wat is het doel? Wat weet je na het leren? Vertel en benadruk je studenten duidelijk waarom dit vak leren nuttig is. Waarom leer je wat je leert? Als het doel van het leren duidelijk is, ga je harder voor dat vak werken. Het helpt daarbij bijvoorbeeld ook om de laatste les voor het tentamen nog een korte herhaling of responsiecollege te geven. Niet om nog eens de stof te reproduceren, maar om met de stof aan de slag gaan. Samen ermee oefenen en uitproberen. Dat is voor veel studenten te beste voorbereiding voor een toets.

Tip 3: Maak leren leuk

Het lijkt misschien een inkoppertje, maar het is van belang leren ook leuk te maken. Leren voor je toets is naast soms lastig, maar ook niet altijd leuk. Studenten moeten hier echt tijd voor maken rondom alle drukke bezigheden die al gepland staan. Maak bijvoorbeeld met studenten een mindmap waarin je een begrip of theorie uitlegt. Of oefen de stof met een quiz. Door zo met de stof bezig te zijn, leer je heel snel. Iets geïllustreerd zien aan de hand van filmpjes leert altijd ook beter. Ook vinden studenten het leuk als je een koppeling maakt naar hun leefwereld. Zo breng je de stof tot leven.

Tip 4: Laten zien dat je om het resultaat geeft

Leren doen studenten niet alleen voor zichzelf, maar ook voor hun docent. Als jij laat zien dat je geeft om de cijfers of het resultaat van de toets, gaan studenten beter leren. Ze gaan dan harder werken, speciaal voor jou. Achteraf een schouderklopje krijgen van je docent is goud waard.

Tip 5: Maak verwachtingen duidelijk

Maak duidelijk naar studenten wat er van hen verwacht wordt. Wat voor soort vragen komen er op de toets (open vragen, stellingen, multiple choice). Welke vaardigheden wil je echt toetsen? Dit duidelijk voor ogen hebben, helpt studenten echt bij het leren. Geef studenten handvatten om goed te leren. Een studeerwijzer kan daarbij helpen. Student Merle, tweedejaars studente accountancy, zegt hierover: “hierin stonden niet de antwoorden maar het was wel een licht steuntje in de rug hoe ik een boek moest lezen. Dit gaf heel veel rust en heeft mij echt geholpen.”

Door: Marjolein de Jong, Young Inspiration

Meer weten over het betrekken van studenten bij het onderwijs?

Op het congres Next Higher Education op 7 december vertelt Marjolein de Jong van Young Inspiration je meer over deze 5 tips, samen met studenten. Je krijgt in de workshop bij de stroming leerrendement handvatten om studenten te betrekken bij het onderwijs en hoe je het leerrendement van je studenten positief kunt beïnvloeden. We laten je zien wat belangrijk is en wat het je kan opleveren. En je kunt studenten al je vragen stellen!

Bekijk het volledige programma van Next Higher Education

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Podcast: Lesdoelen bereiken? Laat AI je helpen!

Waarom kun je tandpasta niet eten?! AI als hulpmiddel om lesdoelen te bereiken. “Wie weet …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *