Home » Milieu & RO » Ruimtelijke Ordening

Ruimtelijke Ordening

Interview met Bart van Breukelen, spreker op het Nationaal Woning Congres

  Grote kansen in samen herontwikkelen bestaande wijken Er liggen enorme kansen in het samen herontwikkelen en verduurzamen van stedelijke gebieden waar corporaties veel bezit hebben. Dat zijn kansen voor corporaties, marktpartijen en bewoners. Aldus Bart van Breukelen, voorzitter van NEPROM, en directeur van projectontwikkelaar Synchroon. Samen met de voorzitter van woningbouwverenigingenkoepel Aedes geeft hij een presentatie op het Nationaal …

Leer meer »

De rol van bedrijven met lef in de transitie naar een duurzame samenleving

We zitten middenin verschillende duurzaamheidstransities. De energietransitie voelen we op dit moment sterk: de overgang van fossiele brandstoffen naar decentrale opwekking van hernieuwbare energie. Maar ook de transities naar een circulaire economie en een duurzamer voedselsysteem worden steeds urgenter. Transities zijn fundamentele en onontkoombare veranderingen in maatschappelijke systemen, met een nieuwe cultuur, structuur en werkwijze. Wat is transitiemanagement? Omdat transities …

Leer meer »

Wet natuurbescherming; vragen uit de praktijk

Natuur - wetbescherming

Op 1 januari 2017 is de nieuwe Wet natuurbescherming in werking getreden. Het was de bedoeling dat het zogenoemde aanhaken onder deze wet verplicht zou worden, maar de bepalingen in de Wet natuurbescherming die het verplichte aanhaken regelen zijn echter niet in werking getreden. In plaats daarvan is er gekozen voor een vrijwillige aanhaakregeling die grotendeels overeenkomt met de oude. …

Leer meer »

Gemeenten in krimp-regio’s moeten durven kiezen

Je zult het maar zijn: gemeente in een krimp-regio. De wereld om je heen lijkt wel een soort Domino Day. Alles valt in een nooit stoppende kettingreactie om. Minder mensen, minder inkomen, minder winkels, minder voorzieningen, minder scholen, minder vertier, minder cultuur, minder sportvoorzieningen, minder toeristen, minder lol, minder geluk. En aan de andere kant meer gedoe, meer ontevreden inwoners, …

Leer meer »

Noodhamer verplicht stellen

Moderne auto’s die in het water belanden zijn levensgevaarlijk voor inzittenden. Door haperende elektronica kunnen ramen en vergrendelde portieren niet open. Er rest dan slechts een remedie: een veiligheidshamer aan boord, op een vaste plek bevestigd. Ligt deze los, dan stuitert hij bij een ongeluk alle kanten op en is daarna onvindbaar. Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de …

Leer meer »

Telefoon gebruiken is als rijden onder invloed

Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Senatoren in New York hebben een voorstel gedaan om een soort blaastest voor telefoongebruik verplicht te stellen. De ‘Textalyzer’ moet ervoor zorgen dat mensen hun telefoon minder gebruiken tijdens het autorijden. Maar verkeerspsycholoog Cees Wildervanck ziet meer heil in een applicatie die je telefoon blokkeert tijdens het …

Leer meer »

Belijning wegdek een rommeltje

Congres do it yourself

Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Cees Wildervanck is helemaal niet te spreken over provincies en gemeenten die maar wat aan rommelen met strepen op het wegdek. Je kunt vaak alleen aan de borden zien hoe hard je mag en dat was nou net niet de bedoeling. Onduidelijkheid bij weggebruikers Volgens hem is …

Leer meer »

Zorgen om asbest zwaar overdreven

Zodra ergens asbest vrijkomt, worden de witte pakken en pincetjes uit de kast getrokken. Maar is dit wel altijd nodig? Menno van Duin, lector Crisisbeheersing bij het Instituut Fysieke Veiligheid en de Politieacademie, docent op de cursus Crisisbeheersing en Rampenbestrijding en de cursus Toezicht en handhaving op asbest. Gevaar van blootstelling Volgens Menno van Duin wordt het gevaar van eenmalige …

Leer meer »

Ja tegen 130 km/uur slecht voor verkeersveiligheid

verkeersgedrag

Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Veilig Verkeer Nederland (VVN) geeft een volstrekt verkeerd signaal door in te stemmen met het verhogen van de snelheidslimiet op snelwegen naar 130 km/uur. “VVN, nota bene het verkeersveiligheidsgeweten van Nederland, heeft met het naar buiten brengen van haar inhoudelijk onjuiste standpunt de verkeersveiligheid in Nederland een …

Leer meer »