Gemeenten in krimp-regio’s moeten durven kiezen

Je zult het maar zijn: gemeente in een krimp-regio. De wereld om je heen lijkt wel een soort Domino Day. Alles valt in een nooit stoppende kettingreactie om. Minder mensen, minder inkomen, minder winkels, minder voorzieningen, minder scholen, minder vertier, minder cultuur, minder sportvoorzieningen, minder toeristen, minder lol, minder geluk. En aan de andere kant meer gedoe, meer ontevreden inwoners, meer leegstand van huizen en winkels, meer bemoeienis van de provincie en de overheid, meer druk vanuit de politiek en ondernemers.

Ontevredenheid

Wat bijna iedere gemeente in een dergelijke situatie doet is iedereen te vriend houden. Alles proberen aan boord te houden. Maar uiteindelijk blijkt dan dat – pleasing everybody – eindigt als – pleasing nobody – . Gemeenten in krimp-regio’s zouden keuzes moeten maken. Niet achter iedereen aanrennen en pappen en nathouden. Dat leidt tot een verschrikkelijk compromis waar uiteindelijk niemand tevreden mee is.

van Red ocean naar Blue ocean

Krimp is te vergelijken met wat in het bedrijfsleven – red ocean – wordt genoemd. Je bent niet meer onderscheidend en meer van hetzelfde geworden. Je verdient geen geld meer en geen klant wil je product nog kopen. Radicaal kiezen is dan nog het enige wat je kunt doen. Op zoek naar de – blue ocean -. Keuzes maken die ervoor zorgen dat het speelveld (de oceaan) verandert. Dat er weer ruimte is om te groeien. En welvarend te worden.

Heldere eendimensionale positionering

Om het schip weer varend te krijgen moet je durven kiezen. Keuzes die de gemeente richting geven en een heldere identiteit. Waardoor de gemeente helder op het netvlies van mogelijke bewoners, bezoekers en bedrijven komt. Een heldere eendimensionale positionering die consequent uitgedragen kan worden. Zodat iedereen weet wat er te vinden en te verwachten valt. Kiezen wil niet zeggen dat je alles anders moet gaan doen.

Kiezen helpt om je op eenduidige manier te positioneren, een heldere breinpositie te verwerven bij bewoners, bezoekers en bedrijven die je graag naar de gemeente wilt trekken. Vertellen dat de gemeente meer te bieden heeft is stap twee. Grote sportmerken als Nike en Adidas kiezen er voor om zich heel erg sterk te profileren in de voetbalwereld. Dat ze ook voor alle andere sporten spullen maken neemt iedereen als vanzelfsprekend aan.

Thema gemeenten

Gemeenten in krimp-regio’s hebben allemaal wel één ding waar ze goed in zijn. Dat kan in de traditie van de streek of gemeente liggen, dat kan in het DNA van de gemeente of de mensen zitten, dat kan een bepaald vakmanschap of hele specifieke kennis van iets zijn. Dit zijn allemaal mogelijke pijlers voor een eenduidige, herkenbare en communiceerbaren identiteit en positionering. Zo’n gemeente wordt een thema gemeente.

Veel gemeenten in krimp-regio’s zijn voorzichtig en denken dat ze door voor één iets te kiezen heel veel gaan verliezen. Door middel van WHAT IF Scenario’s© helpen wij gemeenten en bedrijven te kiezen door de keuzes tastbaar te maken en deze te projecteren in de toekomst. Zodoende kunnen gemeenten zien wat de gevolgen van de keuzes zijn en kunnen deze keuzes met elkaar vergelijken. Het helpt enorm om zo de gemeente toekomstbestendig te positioneren en te profileren.

Door: Harry Puts. Creative partner van MADE IN MAY. Designing happier societies.

WHAT IF Scenario’s© is een methode om heldere keuzes te maken bij identiteit- en positioneringsvraagstukken bij gemeenten, bedrijven en instellingen. WHAT IF Scenario’s© is een product van MADE IN MAY.

Een gunstig ondernemingsklimaat creëren in uw gemeente?

http://www.sbo.nl/media/filer_public/2016/04/26/69855economischezaken_116.pngDe opleiding Beleidsadviseur EZ geeft u inzicht in nieuwe initiatieven en biedt daarnaast vele voorbeelden aan die u direct kunt toepassen!

Benieuwd naar het opleidingsprogramma?
Bekijk het programma

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Goed programmamanagement: je moet koffie lekker vinden

“Programmamanagement draait om relaties bouwen. Je bouwt die relaties door koffie met elkaar te drinken, …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *