5 vragen om je plan te toetsen voor internationale studentenwerving

Is jouw Hogeschool of Universiteit er klaar voor om een internationale wervingsstorm te starten? Welke strategieën heb je verzonnen om deze student te gaan bereiken en te zorgen dat zij zich bij jouw opleiding gaan aanmelden?

Stel jezelf de volgende 5 vragen en kom erachter of jouw internationale wervingsplan alle succesfactoren bevat.

1. Heb je duidelijke doelstellingen geformuleerd en weet je hoe je de juiste student vindt?

Het implementeren van marketingstrategieën zonder dat je je doelgroep definieert is hetzelfde als blind vliegen. De eerste stap is om te bepalen uit welke landen de meerderheid van jouw studenten komt met behulp van Google Analytics. Zodra dit bekend is, is het makkelijker te bepalen waar zij precies naar zoeken als ze online jouw onderwijsinstelling zoeken. Deze stap is leidend om er zeker van te zijn dat jouw internationale marketinginspanningen in lijn liggen met het gedrag en de behoeften van jouw doelgroep.

2. Heb je alle relevante internationale trefwoorden gedefinieerd?

Om je zichtbaarheid te vergroten in de zoekmachine resultaten, is het belangrijk om trefwoorden te gebruiken die een weerspiegeling zijn van je internationale doelgroep. Het is verbazingwekkend hoeveel onderwijsinstellingen dit nog niet doen, terwijl organische zoekresultaten goed zijn voor het hoogst aantal internationale bezoeken.

3. Heb je meertalige content ontwikkeld?

Het toevoegen van meertalige content op je website kan helpen bij het verbinden van internationale studenten aan jouw school. Weet je niet waar je je content het beste kunt plaatsen op je website? Spreek eerst de talen van je meest waardevolle doelgroep(en) en zet deze op je website. Vraag vervolgens aan je huidige studenten of alumni of zij een video willen maken (als ambassadeur van je instelling) in de taal die jouw doelgroep spreekt.

4. Heb je je bestaande content al afgestemd op je internationale studenten?

De meeste internationale studenten slapen zowat met hun mobiele telefoon en zijn groot gebruikers van online content. Een open deur, maar voor onderwijsinstellingen is het daarom essentieel dat hun website mobielvriendelijk is. Je kunt Analytics gebruiken om het verkeer te analyseren richting jouw website vanaf mobiele telefoons. Daarnaast kun je met analytics snel zien welke interactie potentiele buitenlandse studenten laten zien bij een bezoek aan jouw pagina.

5. Trek je internationale studenten aan via social media?

(Toekomstige) studenten zijn constant bezig om online hun ervaringen met elkaar uit te wisselen. Vooral internationale studenten zijn erg gefocust om bij een eigen ´online community´ te horen. Om het verkeer afkomstig van social media naar jouw website te krijgen, is de manier van communiceren essentieel. De video´s waar ik eerder over sprak in mijn blog, zijn ideaal om te verspreiden via Facebook, Youtube e.d. Contentmarketing blijft daarnaast nog steeds 1 van de belangrijkste manieren om veel traffic te genereren. Of je nou blogposts deelt, studie gerelateerd materiaal of een interessante video, het doel is dat jouw potentiele studenten zich welkom voelen op jouw online ´community´. Spreek hun taal en speel in op hun zorgen en behoeften. Dit zou de belangrijkste drijfveer moeten zijn van jouw social media marketing initiatieven gericht op internationale studenten!

Wil je meer weten over internationale studentenwerving & selectie? 

Kom naar het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs! 

logo marcomInternationale werving en selectie is een van de thema’s die centraal staat tijdens het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs. Tijdens het congres leer je voor jouw universiteit of hbo-instelling een contact strategie op te stellen voor internationale werving van masterstudenten en slimme manieren om jouw online wervingcampagnes te optimaliseren. Kom naar het congres en volg een van de interessante sessies!

Bekijk het programma van het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe implementeer je digitaal summatief of formatief toetsen in het VO?

De traditionele manier van toetsen wordt steeds vaker heroverwogen en vervangen door een veilig, digitaal …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *