Het verschil maken door goede onderwijsondersteuning

Bult, Mirjam (juni 2016)Mirjam Bult-Spiering is lid van de Programmaraad betrokken bij het Next Higher Education Congres dat op 6 en 7 december plaatsvindt in Utrecht. Daarnaast is Mirjam Vicevoorzitter College van Bestuur bij Universiteit Twente. Tijdens Next Higher Education, waar Mirjam ook zelf spreekt, staan er nogal wat thema’s op de agenda die actueel zijn voor het hoger onderwijs: het moet innovatiever, flexibeler, persoonlijker, internationaler, het leerrendement moet omhoog en het moet beter aansluiten op het bedrijfsleven. 

Om aan al deze eisen te kunnen voldoen, is het, volgens Mirjam Bult-Spiering, noodzakelijk dat hiërarchische structuren bij onderwijsinstellingen veranderen in netwerkstructuren. “Ik beschouw dat als de belangrijkste transitie die in het hoger onderwijs nodig is. Nu is het binnen onderwijsinstellingen vaak zo dat er op twee verschillende manieren georganiseerd wordt. Het primaire proces, onderwijs en onderzoek, is georganiseerd als platte, netwerkorganisatie en wordt aangestuurd als een organisatie van professionals met veel ruimte en eigen verantwoordelijkheid voor de medewerkers. Daarnaast heb je de onderwijsondersteuning en andere ondersteuning zoals HR, financiën en ICT die vaak nog heel hiërarchisch zijn gestructureerd. Dit onderscheid maakt samenwerking tussen onderwijs en onderwijsondersteuning lastiger. Je ziet dan namelijk niet het grotere plaatje van de organisatie en de doelen waar je met z’n allen voor verantwoordelijk bent, maar alleen je eigen stukje. Ik heb dan ook aangegeven dat ik graag zou zien dat ook de onderwijsondersteuning en andere ondersteuning wordt aangestuurd als organisatie van professionals.”

Aantrekkelijkheid onderwijsinstellingen

tips-bedrijfsvoering-sociaal-domeinMirjam Bult-Spiering vindt onderwijsondersteuning niet alleen belangrijk voor het primaire proces op zich maar ook voor de aantrekkelijkheid van onderwijsinstellingen. “Je kunt je als onderwijsinstelling onderscheiden door een goede onderwijsondersteuning. Kijk bijvoorbeeld hier naar de campus. Wij, de Universiteit Twente, profileren ons als ‘most welcoming university’ en bieden studenten en onderzoekers prettige huisvesting, een goede ICT-netwerkomgeving en uitgebreide labfaciliteiten. Dat hoort allemaal bij onderwijsondersteuning. Goed werkgeverschap is belangrijk voor alle medewerkers, de academische staf en de professionals van de ondersteuning. Op het gebied van HRM zijn daar nog stappen te maken. Er zijn nu te weinig doorgroeimogelijkheden in de onderwijsondersteuning. Ik stuur op de ontwikkeling van mensen in combinatie met de ontwikkeling van de organisatie. Hierbij komt ook weer het hele procesdenken om de hoek kijken. Wat is jouw rol in het geheel en welke rol zou je willen gaan spelen? Het geeft je in je werk meer inzicht in wat urgent is en wat minder. Het is onmogelijk om iedere dag alles te doen wat op je afkomt. Als professional moet je daarin keuzes maken. Bij die keuzes zou je eigen ontwikkelperspectief een belangrijke prioriteit moeten zijn. Ik wil af van de afvinklijstjes in de jaargesprekken en veel meer de organisatiedoelen verbinden met de ontwikkelbehoefte van iedere individuele medewerker.”

Lees het volledige artikel

Het volledige artikel is verschenen in magazine De Link, editie september 2016

 

Next Higher Education

Mirjam Bult is spreker op het onderwijs congres Next Higher Edcuation. Op dit congres geeft ze tijdens een debat haar mening over de-institutionalisering van het onderwijs en flexibilisering in het onderwijs.

Mirjam’s vraagstuk komt ook aan bod in de workshop van Omixop Next Higher Education. Tijdens deze workshop ontdekt u hoe uw ‘droom van flexibel en op-maat-onderwijs’ niet strand in de organisatie.

Nieuwsgierig naar het volledige congresprogramma?

Bekijk het volledige programma van Next Higher Education

 

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe implementeer je digitaal summatief of formatief toetsen in het VO?

De traditionele manier van toetsen wordt steeds vaker heroverwogen en vervangen door een veilig, digitaal …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *