Toetsontwikkeling

 

Het ontwikkelen van goede vragen en toetsen is niet zo eenvoudig als het wellicht in eerste instantie lijkt. Wij worden dikwijls gevraagd om de kwaliteit van bestaande vragen en toetsen te beoordelen. Regelmatig slagen wij daarbij voor een toets zonder de leerstof te hebben gezien. Dit komt niet door onze goede algemene ontwikkeling, maar door de (slechte) kwaliteit van die vragen en toetsen.

Toetsontwikkeling is een vak apart. Het is een specialisme dat je moet beheersen en dat niet voor iedereen is weggelegd. In de praktijk wordt het ontwikkelen van toetsvragen veel te vaak overgelaten aan docenten en inhoudsdeskundigen die daar geen tijd voor hebben en die daar niet voor zijn opgeleid. En dat terwijl het belang van toetsen groot is. Toetsen geven zicht op de kennis en cognitieve vaardigheden van medewerkers en/of leerlingen. Je neemt kinderen en volwassenen de maat met – zeker bij examens – een beslissing over zakken of slagen die grote gevolgen kan hebben.

Het ontwikkelen van vragen en toetsen is relevant in vrijwel alle branches. Of het nu is in het kader van permanente educatie, kwaliteitszorg of wet- en regelgeving. Het Kenniscentrum Toetsen & Examineren kan bijdragen aan een (nog) betere kwaliteit van vragen en toetsen. Dit komt ook de kwaliteit van het leren/onderwijs ten goede.

Door wie laat u toetsvragen ontwikkelen? En hoe zorgt u ervoor dat die vragen zowel inhoudelijk als toetstechnisch goed zijn?

Door: Marianne Windau, Teelen Kennismanagement

 

 

Over

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *