Home » Onderwijs » Hoger Onderwijs » Verslag van Next Higher Education 2015

Verslag van Next Higher Education 2015

Op 7 en 8 december vond in Utrecht het congres Next Higher Education (#NHE2015) plaats. Luuk Terbeek, adviseur onderwijs & ICT bij Vrije Universiteit Amsterdam, was hier als deelnemer en als spreker aanwezig. In dit verslag deelt hij zijn ervaringen en ideeën.

Het Hoger Onderwijs in Nederland om jaloers op te worden…

Hans Schutte (DG Hoger Onderwijs) refereerde aan een Chinese minister die Nederland in allerlei top 10 overzichten tegen kwam (innovatie, start-ups etc.). Deze minister droomt ervan dat alle 400.000 Chinezen die in het buitenland gaan studeren (en dus niet alleen de werkelijke 1% hiervan) dat in Nederland doen. Ja dan heb je die 4000 extra docenten in ieder geval wel nodig… Kijkend naar de toekomst ziet Hans een belangrijke rol voor (verdere) internationalisering, (meer) verbinding tussen instellingen in de regio en last but not least ‘de rol van ICT’. Een vraag die Hans stelde: ‘Hoe krijgen wij het voor elkaar om studenten te leren om te kunnen gaan met 21st century skills? Denk hierbij bijvoorbeeld aan creativiteit en kritisch denken, onderstaand volgt hiervan een voorbeeld.

Kritisch denken (over randvoorwaarden voor succes van Blended Learning)

Hoewel een goede stap zijn we er mijn inziens zeker niet alleen met 4000 extra docenten in het
Hoger Onderwijs. Om kwalitatief goed kleinschalig onderwijs te bieden moeten deze docententpack(en dat geldt net zo goed voor de huidige populatie) ook beschikken over de juiste 21st century skills. Het beschikken over een positieve houding ten opzichte van ICT toepassingen in het onderwijs is hierbij vanzelfsprekend (fijn om tijdens de plenaire pitch van mijn sessie mee te kunnen delen dat een negatieve houding een beroepskeuze test wat mij betreft rechtvaardigt), evenals de kennis om deze toepassingen succesvol in te zetten (technologische, inhoudelijke en didactische kennis is in balans, conform de TPACK gedachte). Hierdoor versterken online en ‘offline’ werkvormen elkaar werkelijk, één van de (belangrijkste) pijlers van Blended Learning.

DJ’s are you ready Jet?

djsareyoureadyjetcoverslideZowel de rol van de student als de docent verandert de komende jaren sterk. Docenten worden (idealiter) voornamelijk aangenomen en beoordeeld (vooral door studenten) op hun kwaliteiten om te komen tot de juiste mix (inhoud, didactiek en inzet van ondersteunende technologie). Docenten als DJ’s, in staat om (hun) energie over te brengen op het publiek (hoorcolleges hebben hun houdbaarheidsdatum nu echt wel bereikt). Dit vraagt dus om meer dan alleen een hoop extra docenten, Jet (Bussemaker) ben je daar net als de DJ’s klaar voor? DJ’s are you ready Jet? Was dan ook de titel van de sessie die ik op dit congres mocht verzorgen, mijn slides vind je hier.

Na een Pecha Kucha over Blended Learning (over ontwerp, ontwikkelen en implementeren), volgde het gezamenlijk definiëren van Blended Learning en lichtte ik enkele aanvullende tools toe. Daarna  was het de beurt aan de deelnemers om samen met hun tafelgenoten een Blended Learning ontwerp op hoofdlijnen op te stellen. Een kwart van de deelnemers was docent, mooi om te zien hoe oa. managers worstelde met deze opdracht. Het bewustzijn dat een effectief ontwerp nog niet zo eenvoudig is werd goed duidelijk, het vraagt vakmanschap. Is dat vakmanschap voldoende aanwezig dan vinden wij in iets als het OECD rapport in de toekomst andere conclusies. Naast het begeleiden van docententeams gericht op Blended Learning Design, het realiseren van een Introductietraining Blended Learning en het integreren van Blended Learning binnen de BKO en SKO, hoop ik komend jaar samen met enkele collega’s ook door onderzoek en publicatie(s) mijn steentje hieraan bij te dragen.

Tools & mensen

toolstoepassenTwee voor mij oude bekenden, die ik bijzonder hoog heb zitten verzorgde ook sessies. Wilfred Rubens gaf ons een frisse blik onderwijskundige visie op leren met ICT. Wilfred gaf ons de volgende wijsheid mee: ‘Het gaat niet (niet altijd) om de tools maar wat je ermee doet én kunt’. De spijker op z’n kop.
.mdetdMaarten de Laat (mede organisator van de Networked Learning Conference(uit ervaring kan ik zeggen; een aanrader) vatte de essentie van Netwerkleren treffend samen, stel jezelf de vraag: ‘Doe ik de dingen met de mensen die ertoe doen?’. Het was een mooie dag.

Bron: De  Kennistuin – Artikel: Next Higher Education 2015

Next Higher Education

logo next higher educationNext Higher Education zet de actuele ontwikkelingen uit het hoger onderwijs op de agenda. Het is tijd voor The Next Step in Higher Education! Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het programma van Next Higher Education 2016 en bezoek onze site

Over sbo

sbo
Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

“Onze alumni zijn uitstekende ambassadeurs”

In gesprek met Lisanne Evers (Rijksuniversiteit Groningen) Lisanne Evers voert namens haar werkgever, de Rijksuniversiteit Groningen, …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *