Home » Onderwijs » Voortgezet Onderwijs

Voortgezet Onderwijs

Onderwijsmanager voor de klas: moet dat?

Laatst gehoord bij Jinek: Machiavelli-prijswinnaar Hugo Borst zei het duidelijk over zorginstellingen: “Waar het huis slecht is heb je een slechte bestuurder!” Goede zorgbestuurders zijn volgens hem op de werkvloer te vinden, kennen hun personeel, kennen hun cliënten. Zou dat ook voor het onderwijs opgaan? Dat slecht onderwijs komt door slechte bestuurders? En dat goede bestuurders met de beide benen …

Leer meer »

Perfectionisme: wanneer is goed genoeg ook daadwerkelijk goed genoeg?

Perfectionistisch? Vele van ons kennen het! Wanneer je perfectionistisch bent, ben je niet snel tevreden met je resultaat. Perfectionisme is daarom ook niet fijn om te hebben en het kost je veel energie. Om je hierbij te helpen introduceert Dick Verwij van Novilo in deze video de Wet van het verminderende meeropbrengst. Deze wet houdt in dat je in de …

Leer meer »

Zelforganiserende teams in het onderwijs, kan dat?

Werken onderwijs

De geleerden zijn het er al een tijdje over eens: intrinsieke motivatie van medewerkers wordt vooral veroorzaakt door grote mate van autonomie en enthousiasmerend leiderschap. Personeel wordt daar gelukkiger van en krijgt ruimte om initiatieven te nemen die leiden tot groei in kwaliteit en kwantiteit. Maar geldt dat ook voor onderwijs? Wat heeft het onderwijs tot nu toe gebracht? Kijk …

Leer meer »

Wat je vooral niet moet doen als zorgcoördinator!

Werken onderwijs

“Wanneer jij als zorgcoördinator de opdracht krijgt om het zorgbeleid in de school op poten te zetten, moet je alert je oren spitsen. En een kritische houding aannemen. Want de manier waarop jij gesteund wordt door het management, de mentoren en de docenten is álles bepalend voor een succesvol zorgbeleid. En daarmee ook voor jouw werkplezier. Wat je dus vooral …

Leer meer »

School failliet: kan dat?

Financieel wanbeleid op scholen

Je hoort het niet vaak, maar het kan. Dit jaar nog: een relatief kleine MBO-school in Goes. Als je naar de laatste jaren kijkt, zijn het vooral de kleinere scholen die failliet gaan. Maar  eind 2014 moest gemeente Rotterdam ingrijpen om te voorkomen dat een stichting met 82 scholen de salarissen niet meer kon betalen. Hierbij ging het om 30.000 …

Leer meer »

Praktische tips voor het opzetten van een effectief gamification traject

Uit het onderzoek van Deloitte ‘Learning and development trends in The Netherlands – investigating multinationals’ van afgelopen jaar kwam het weer als belangrijkste trend naar voren: ‘Learning focusses on increasing business results.’ Oftewel: hoe helpen de investeringen die we doen in leren en ontwikkeling bij het verbeteren van onze resultaten? ‘Accountability’ is een steeds belangrijker wordend thema en niet alleen …

Leer meer »

Wat is een goede onderwijscontroller volgens een bestuurder!?

Robert Leeftink is bestuurder van ROC Utrecht. Hij weet als geen ander welke enorme meerwaarde de controller kan hebben in het onderwijs. Zijn uitgangspunt: het advies van de onderwijscontroller moet niet vrijblijvend zijn, maar juist richtinggevend. Daarmee is de onderwijscontroller niet meer weg te denken in sterk onderwijsbeleid. In dit artikel licht hij zijn visie toe, in antwoord op twee …

Leer meer »

Train executieve functies bij hoogbegaafde kinderen

Om goed te kunnen functioneren op school zijn vaardigheden voor kinderen ontzettend belangrijk. Echter, wanneer kinderen werk te doen krijgen dat onder hun nivea ligt dan hebben zij veel vaardigheden niet nodig. Bij meer- en hoogbegaafde kinderen is het dan ook van belang om de ontwikkeling van deze vaardigheden te blijven verrijken. Monique Schaminée ontdekte dat het spelen van spellen …

Leer meer »

Onderwijsraad: passend onderwijs moet beter

Technologie in het onderwijs

Bron: Nationale Onderwijsgids   Twee jaar na de invoering van passend onderwijs signaleert de Onderwijsraad een aantal aandachtspunten die succesvolle evaluatie en invoering van passend onderwijs in de weg staan: de ontoereikende informatie op leerlingniveau en het ontbreken van een dekkend ondersteuningsaanbod. Bovendien is de onderwijspraktijk nog te weinig betrokken. Dit staat in het briefadvies Passend onderwijs dat de Onderwijsraad …

Leer meer »