Middelbare scholen en mbo-instellingen mogen voortaan zelf rekenexamens gaan maken voor hun leerlingen en studenten. Daarmee komt er een eind aan de landelijk verplichte rekentoets. Dat voorstel doen ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Dit meldt Rijksoverheid. Doordat rekenen voortaan een school- of instellingsexamen wordt, kan het examen beter gaan aansluiten bij …
Lees verder »Betere verantwoording onderwijsgeld nodig
Onderwijsbesturen moeten beter gaan verantwoorden hoe zij hun geld uitgeven en waarom. Ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) willen dat besturen gaan vastleggen hoeveel geld hun scholen krijgen, hoeveel reserves er zijn en hoeveel geld er gebruikt wordt voor het bestuur. De ministers volgen daarmee een advies van de Onderwijsraad op, zo schrijven zij maandag in een brief aan de …
Lees verder »Prinsjesdag 2018: wat zijn de plannen van het kabinet op het gebied van onderwijs?
Op Prinsjesdag is bekend geworden dat de begroting van het ministerie van 38,9 miljard in 2018 naar 42 miljard in 2019 gaat! 38,6 miljard wordt besteed aan het onderwijs. Onderverdeeld in het PO (11,3 miljard), VO (8,6 miljard), MBO & volwassen educatie (4,6 miljard), HBO (3,3 miljard), WO (4,9 miljard) en studiefinanciering. Waar gaat het geld naartoe? Aanpak werkdruk basisscholen …
Lees verder »Wat is het verschil tussen formatief & summatief toetsen?
Om een leerling te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing, formatieve en summatieve toetsing. Met toetsing wordt bekeken hoe een leerling ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen. Een goede toetsing moet betrouwbaar en valide zijn. Hij moet meten wat hij zegt te meten en uitgeprobeerd zijn op een representatieve groep. Maar wat is …
Lees verder »Agora onderwijs. Onderwijs, maar dan anders.
Een school zonder vakken, huiswerk en waar je leraar je coach is. Agora is een nieuw onderwijssysteem waarin het gepersonaliseerd leren is doorgevoerd. Bij Agora onderwijs heeft iedere leerling zijn eigen unieke leerlijn gericht op het kind. Iedere leerling maakt, samen met de coach en ouders, vanuit zijn eigen wensen, vragen en interesse een persoonlijke leerroute. Dat verhoogt de motivatie …
Lees verder »Druk, druk druk?! We kennen het allemaal! Tips voor meer overzicht
Herkent u ze? De ‘net niet behaalde deadlines’, de ‘overvolle agenda’s en de ‘uitpuilende inboxen’? Vaak als ons wordt gevraagd hoe het gaat antwoorden we niet voor niets “Goed, erg druk”. Druk is een veelgehoorde term van deze tijd, al dan niet uitgedrukt in de driedubbele variant ‘druk, druk, druk’ als het woord alleen niet meer volstaat om aan te geven …
Lees verder »Advies aan e-Learning ontwerpers
Een krachtige e-Learning leerbeleving ontwerpen is niet makkelijk. e-Learning expert en docent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper Marcel de Leeuwe ontwikkelde voor verschillende bedrijven, overheid en het onderwijs e-learning concepten, content en tools. Tijdens een gesprek zet hij de problemen en adviezen op een rij. Waar worstelen e-learning ontwerpers mee? Transcript Waar worstelen e-ontwerpers het meeste mee? Nou, wat …
Lees verder »Pesten op school: Herken de pesters
Als een kind pester is, wat kun je dan doen als volwassene (ouder en onderwijsprofessional)? Van belang is om te weten met wat voor type pester je te maken hebt, zodat het kind geholpen kan worden te stoppen met pesten. Want hoe je het ook bekijkt, pesten moet zo snel ...
Lees verder »Betrek jongeren bij de communicatie over de school
Nina Hoek van Dijk, oprichter van Jong & Je Wil Wat en spreker op het congres The (Next) Student, weet precies wat jongeren van nu bezig houdt. Ze adviseert scholen over het belang van goede communicatie. Waar loopt het mbo en hbo tegen aan in de communicatie met studenten? ‘Veel scholen worstelen toch met de werving van nieuwe studenten. Op …
Lees verder »15 tips om studenten succesvoller te laten studeren
De juiste student op de juiste plek. Als onderwijsinstelling hoor je dit voortdurend. Maar liefst 1 op 3 studenten houdt het voor gezien in het eerste studiejaar. Er is dus nog een grote slag te slaan om studenten de juiste studiekeuze te laten maken. Dit is dan ook het centrale thema van het congres The (Next) Student. Ter voorbereiding delen …
Lees verder »