Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis

Een Hackathon is een leertraject dat van tevoren niet helemaal helder is… Van tevoren is één ding zeker: je gaat intensief samen aan het werk. Hoor van deelnemers tijdens de Learning Hackathon bij Spaarne Gasthuis wat zo’n event inhoudt vanuit diverse invalshoeken.

Marcel de Leeuwe, scrummaster Leerbeleving.nl

Een hackathon betekent voor de organisatie dat ze een traject ingaan wat niet helemaal helder is. Dus je spreekt niet van te voren af: “We gaan het op die manier doen, zo gaat het eruit zien. Je tekent ervoor wat je normaal gesproken doet: je gaat aan het werk en een aantal maanden later lever je het zo op.”

Waar je je aan committeert, is dat je samen een traject ingaat, waarbij je heel intensief samenwerkt, en met concrete opdrachten aan de slag gaat.

Op een scrum board hangen we aan de ene kant briefjes op waar alle taken op staan. Groepjes gaan aan het werk om die taak uit te werken. Het wordt meteen uitgetest. En we komen er ook meteen achter als je een fout hebt gemaakt in het ontwerp.

Priscilla Verwoert, opdrachtgever Spaarne Gasthuis

Ik vind het hackathon-principe heel erg leuk, dat je na twee dagen echt een product hebt. Dus dat je niet blijft hangen in een fase van goede ideeën, maar dat je door de tijdsdruk gedwongen wordt om écht een product te maken. Dat vind ik echt superleuk. En ook dat we dan externe mensen in huis hebben die met een frisse blik ernaar kijken, naar een onderwijsinnovatie wat hier in het ziekenhuis speelt.

Barbara Gardeniers, onderwijskundig ontwikkelaar EY Nederland

Het is echt een pressure cooker. Dus we zijn gisterochtend begonnen, en het is in hele duidelijke processtappen gegaan.

Allereerst bepalen we het doel. Wat wil Spaarne Gastziekenhuis van ons, wat willen ze bereiken? We pluizen dat eerst helemaal goed uit, en vervolgens – echt in processtappen – spreken we bepaalde producten met elkaar af. Vervolgens werken we die producten ook uit in groepjes.

Guido Siebers, maak- en creatief expert Planon Software

Ik vond het prachtig om te zien dat je heel veel verschillende soorten vaardigheden en kennis bij mensen hebt. Ik ben er heel trots op dat je dan in zo’n team kunt opereren en dat het dan echt vijf dingen op heeft geleverd.

Job Bilsen, maak- en creatief expert Bright Alley

De eerste vijf minuten als er een incident gebeurt, wat doe je dan om mensen te kunnen laten handelen? Dat was de ambitie die we hadden. En af en toe moet je het toch wel eventjes weer even bij elkaar vegen. Nou, dat is volgens mij heel goed gelukt.

Suzanne de Gooijer, maak- en creatief expert Gloednieuw

Het was nu wel echt heel leuk om op een locatie te zijn, met andere deskundigen. Hoge energie, veel informatie, en de mogelijkheid om gewoon te knallen. En echt heel tof om zo één geheel te mogen vormen met mensen die je nog nooit ontmoet hebt.

Meer weten over deze Learning Hackathon?

Learning Hackaton - SBODe Learning Hackathon is het vervolg op de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper.

Tijdens deze opleiding leer en ervaar je alles over het ontwerpen van een krachtige leerervaring. Met e-techniek, maar niet noodzakelijk. Uitgangspunt is wel dat het zo eenvoudig en zo goedkoop mogelijk moet zijn waar het kan. Als het leereffect maar krachtig is!

Lees meer over de opzet van de Learning Hackathon (PDF)

 

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe implementeer je digitaal summatief of formatief toetsen in het VO?

De traditionele manier van toetsen wordt steeds vaker heroverwogen en vervangen door een veilig, digitaal …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *