Home » Zorg

Zorg

De juridische houdbaarheid van de doorleverplicht; eerste verkenning

De juridische houdbaarheid wordt ook wel gekenmerkt als het ‘doorleverplicht’. De doorleverplicht is een afspraak tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar waarmee de zorgaanbieder verplicht wordt zorg te leveren aan nieuwe patiënten nadat een aanneemsom of omzetplafond is bereikt. De zorgaanbieder verleent dan zorg voor een lagere prijs dan initieel overeengekomen. De doorleverplicht kan daarom op weinig bijval rekenen van zorgaanbieders. In …

Leer meer »

Tot bloedens toe geslagen

,,Ik ben als kind jarenlang geslagen. Tot bloedens toe.’’ Hameeda Lakho (51), geboren in Pakistan en opgegroeid in Nederland, vertelt het rustig. ,,Mijn vader en stiefmoeder sloegen met alles wat je maar kunt bedenken. Verschrikkelijk. Maar het ergste was misschien wel het feit dat ik niet gezien of gehoord werd. Want een bloedneus gaat wel weer over. De geestelijke schade …

Leer meer »

Enkele bedrijfskundige eyeopeners in zorgmanagement

Financieel management

Naar aanleiding van dagelijkse ‘problemen’ van managers in de zorg, delen twee docenten van de opleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement enkele eyeopeners. Deze docenten staan, naast hun theoretische kennis, met hun voeten in de zorgpraktijk. Zodat ze weten hoe weerbarstig de praktijk kan zijn en hun kennis altijd up-to-date is. Financiën zijn stuurbaar, ook voor non-financials Gijs Holterman, docent module Financieel management, werkt …

Leer meer »

Opvang en hulpverlening voor personen met verward gedrag

Het aantal berichten over mensen die verward gedrag vertonen neemt toe’ staat in het plan van aanpak op de website van de Rijksoverheid. Begin september 2015 installeerde het kabinet en de VNG (vereniging van Nederlandse gemeenten) zelfs een ‘aanjaagteam verwarde personen’. Hoe zit het in Amsterdam? Komen bij de oudste en grootste gezondheidsdienst van Nederland, de GGD (Geneeskundige en Gezondheidsdienst), …

Leer meer »

Je kan nooit compleet zijn als er gaten in je verleden zitten

Hameeda Lakho werd in Pakistan geboren en kwam als vierjarig meisje naar Nederland. Ongeluk: haar moeder moest terug naar Pakistan en Hameeda bleef steeds naar haar verlangen. Geluk: bijna dertig jaar later slaagde Hameeda erin om haar moeder te laten overkomen. Geluk of ongeluk? ‘Ik besef nu dat het helemaal niet zo raar is dat de hereniging met m’n moeder …

Leer meer »

Innovatieve aanpak helpt ouders en kinderen in een complexe scheiding

Jaarlijks maken ongeveer 6.000 minderjarige kinderen een complexe scheiding van hun ouders mee. De gevolgen van zo’n scheiding zijn vooral voor kinderen groot. Daarom is op initiatief van het ministerie van Veiligheid en Justitie het programma ’Recht doen aan je kind’ ontwikkeld. Hierin krijgen ouders die in een complexe scheiding zijn verwikkeld, hulp aangeboden. Rechten van het kind voorop ‘Ik …

Leer meer »

Zie geweldspatronen in plaats van incidenten

De meldcode moet worden aangepast, kondigde staatssecretaris Van Rijn van VWS dit voorjaar aan. Investeer in collectief leren, adviseert Sietske Dijkstra. ‘Blijvend resultaat boek je door samen intensief casussen te bespreken.’ Sietske Dijkstra, eigenaar van Bureau Dijkstra, docent op de opleiding regisseur huiselijk geweld en kindermishandeling en voormalig lector huiselijk geweld en hulpverlening in de keten aan het Expertisecentrum Veiligheid …

Leer meer »

Privacy en gegevensuitwisseling binnen de hulpverlening

Bij verschillende calamiteiten met kinderen door de jaren heen, is steeds weer opnieuw geconstateerd dat de verschillende bij het gezin betrokken hulpverleners onvoldoende met elkaar hebben samengewerkt en zorgsignalen verloren zijn gegaan. In 2006 sprak prof. mr. drs. M.R. Bruning haar inaugurele rede “Over sommige kinderen moet je praten. Gegevensuitwisseling in de jeugdzorg”, uit. Gegevensuitwisseling in de jeugdzorg Zij constateerde …

Leer meer »

Ziekenhuis en verzekeraar samen naar de patiënt

Samen meerwaarde voor de patiënt en zijn of haar familie creëren wordt de grootse opgave in de komende jaren voor zowel zorgaanbieders als zorgverzekeraars. Service, toegankelijkheid én controleerbare kwaliteit Enerzijds betekent dit dat het tijdperk van eindeloze onderhandelingen over prijzen, volumes en assortimenten ten einde loopt en het meer gaat om nieuwe concepten waarin niet alleen de diagnose, behandeling, verzorging …

Leer meer »