Home » Zorg » Innovatief klantconcept Zaans Medisch Centrum en Albert Heijn

Innovatief klantconcept Zaans Medisch Centrum en Albert Heijn

Wouter van der Kam is voorzitter van de raad van bestuur van het Zaans Medisch Centrum in Zaandam. Op het congres Health, Food and Technology spreekt hij over een innovatieve samenwerking tussen zijn ziekenhuis en grootgrutter Albert Heijn. Hij houdt zijn kruit grotendeels droog tot het congres, maar is wel bereid in grote lijnen te schetsen waar zijn presentatie over zal gaan.

Het klassieke ziekenhuis waar je geopereerd werd en wekenlang lag te herstellen, bestaat al een hele tijd niet meer. Ziekenhuizen zijn lean en mean geworden. Neem ‘mijn eigen’ Zaans Medisch Centrum. Dat verhuisde begin dit jaar naar een nieuwe locatie, met 39.000 in plaats van voorheen 55.000 vierkante meter. Met minder middelen betere resultaten behalen: dat is ons doel.

Beterhuis

In de gezondheidszorg verschuift de focus steeds meer van ‘beter maken’ naar ‘voorkomen dat mensen ziek worden’. Voor ons is dat een wezenlijk andere benadering. Een benadering die ons als samenleving heel veel geld en patiënten in spé heel veel narigheid kan besparen. Wij willen geen ziekenhuis, maar een ‘beterhuis’ zijn, met meer aandacht voor preventie. Dat kunnen we niet in ons eentje. Daar hebben we partners bij nodig, zoals huisartsen, thuiszorg, gemeenten maar nu ook: Albert Heijn, de grootgrutter die net als wij zijn wortels in de Zaanstreek heeft.

Bijzonder assortiment

Naast ons beterhuis is een Albert Heijn XL in aanbouw. Die gaat in het najaar open. Daar gaan we op een innovatieve manier mee samenwerken. Hoe het assortiment van deze vestiging er precies uit komt te zien, wil ik nog niet kwijt. Dat vertel ik, samen met mijn collega Johan de Visser, manager sustainable retailing bij Albert Heijn, op 15 juni. Maar het mag duidelijk zijn dat we hierin nieuwe wegen zullen inslaan en dat, voortvloeiend uit onze samenwerking, een aantal bijzondere producten in het assortiment zal worden opgenomen. Ook zul je in de winkel zien dat Albert Heijn en het Zaan Medisch Centrum samenwerken.

Aftasten. Brainstormen. Raakvlakken zoeken. Het was een boeiend proces. Naarmate onze ideeën om samen gezondheidsproblemen te voorkomen en de kwaliteit van leven te verhogen meer gestalte kregen, nam het enthousiasme aan beide kanten toe. Het is een unieke missie. Het Zaans Medisch Centrum en Albert Heijn gaan er alles aan doen om van dit programma een succes te maken dat ook elders in het land kan worden toegepast.

Voorkomen

De hamvraag is uiteraard: waarom doen we dit? Omdat we willen bijdragen aan een goede gezondheid van mensen. Het is echt letterlijk zo: liever voorkomen dan genezen. We bekommeren ons om onze patiënten, ook als ze hersteld zijn en ons medisch centrum hebben verlaten. We willen dat hun weerstand op peil blijft, zodat de kans op herhaling van de narigheid wordt verkleind. Goede voeding speelt daarin een cruciale rol.

Congres Health, Food & Technology

Health, Food & Technology (HFT) gaat in op actuele technologische ontwikkelingen, toepassingen en kansen om voeding en zorg te verbinden. Doel is om innovators uit IT, food en zorg samen te brengen. Meer informatie over het congres?

Bekijk de website van Health, Food & Technology

 

 

Over sbo

sbo
Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

Voeding, gezondheid en technologie

De gezondheidszorg zit in een transitie, waarin de rol van preventie steeds belangrijker wordt. Het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *