Onderwijs

Podcast: wat nemen studenten wel/niet mee in hun studiekeuze?

Ik ben Annejet, bestuurslid van de Landelijke Studentenvakbond, BSc psychologie en een ‘mismatch’ volgens ons huidige onderwijssysteem. Dit omdat ik niet van plan ben (als ik überhaupt een master wil gaan doen) een master in de richting psychologie te gaan volgen. Toch heb ik, net als ongeveer driekwart van de studenten een weloverwogen studiekeuze gemaakt, ben ik erg tevreden met …

Lees verder »

Scholen mogen zelf rekenexamens maken

Middelbare scholen en mbo-instellingen mogen voortaan zelf rekenexamens gaan maken voor hun leerlingen en studenten. Daarmee komt er een eind aan de landelijk verplichte rekentoets. Dat voorstel doen ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Dit meldt Rijksoverheid. Doordat rekenen voortaan een school- of instellingsexamen wordt, kan het examen beter gaan aansluiten bij …

Lees verder »

De i-Coach: pak jij jouw rol in de digitale onderwijs transitie?

De i-Coach zet digitale middelen effectief in om leren te ondersteunen en op een hoger niveau te brengen! Een deel van de scholen zijn actief bezig met het effectief omgaan met digitale media! Echter, hoe de leerlingen opgeleid worden is afhankelijk van de interesse van afzonderlijke leraren, een bevlogen schoolleider of schoolbestuur die inzet op ICT. Welke rol kan een i-Coach …

Lees verder »

Empoweren heeft effect!

“Empoweren van lerenden”: het grotendeels overdragen van de regie over en de verantwoordelijkheid voor het leren aan de lerende professional zelf. Waarom? Veel organisaties bieden e-learningzelfstudiemodules aan hun medewerkers. Zij zijn verplicht om de modules pagina voor pagina tot zich te nemen en worden zo bij de hand genomen. Als het leermateriaal of training ontbreekt, stopt het leren. Deze aanpak …

Lees verder »

Betere verantwoording onderwijsgeld nodig

Onderwijsbesturen moeten beter gaan verantwoorden hoe zij hun geld uitgeven en waarom. Ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) willen dat besturen gaan vastleggen hoeveel geld hun scholen krijgen, hoeveel reserves er zijn en hoeveel geld er gebruikt wordt voor het bestuur. De ministers volgen daarmee een advies van de Onderwijsraad op, zo schrijven zij maandag in een brief aan de …

Lees verder »

Toetsdeskundigen Cito en Teelen beoordelen elkaar

Eind 2017/begin 2018 hebben Cito en Teelen elk vijf van elkaars Toetsdeskundigen beoordeeld op basis van het NVE-profiel Toetsdeskundige. Dat is toch wel zo eerlijk als je zelf ook kandidaten beoordeelt; Practice what you preach! ‘Leerling-gedrag’ Zelf in de rol van ‘de kandidaat’ kruipen was voor de meeste toetsdeskundigen een goede ervaring. Typisch ‘leerling-gedrag’ was ons daarbij niet vreemd. We …

Lees verder »

Finnish Higher Education: what defines success?

Peer support, teacher’s motivation, student goals, student motivation, self-efficacy beliefs, self-regulation, teaching method and student – teacher interaction: there are so many variables that define the success of a Higher Education system. In this intertwined process of different variables it’s difficult to say which variable actually impacts an individual student. How do you chose a direction with your higher education …

Lees verder »

Prinsjesdag 2018: wat zijn de plannen van het kabinet op het gebied van onderwijs?

Op Prinsjesdag is bekend geworden dat de begroting van het ministerie van 38,9 miljard in 2018 naar 42 miljard in 2019 gaat! 38,6 miljard wordt besteed aan het onderwijs. Onderverdeeld in het PO (11,3 miljard), VO (8,6 miljard), MBO & volwassen educatie (4,6 miljard), HBO (3,3 miljard), WO (4,9 miljard) en studiefinanciering. Waar gaat het geld naartoe? Aanpak werkdruk basisscholen …

Lees verder »

Hoe verbeter je je bouwhoek in groep 1 en 2?

Wat kun je doen als kleuterjuf- of meester om je bouwhoek te verbeteren en naar een hoger niveau te tillen? Een bouwhoek in de klas is een fijne plek waar zowel jongens als meisjes kunnen spelen. Het spelen gaat ze prima af, maar vaak blijven ze hetzelfde spel spelen en worden ze onvoldoende uitgedaagd om iets nieuws te proberen. Hoe …

Lees verder »

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker……….

Zowel in het Primair onderwijs als in het Voortgezet onderwijs zijn grote veranderingen aanstaande waar het de financiering betreft. LUMPSUM-bekostiging wordt eindelijk eenvoudiger. In het huidige systeem zijn er tientallen indicatoren die de hoogte van de bekostiging per leerling bepalen. Vaak onbegrijpelijke verschillen bepalen voor een groot deel de vergoeding die een school krijgt voor het geven van onderwijs. De …

Lees verder »