Onderwijs

3 stappen: ‘Lokaal begrijpen’ als sleutel tot verandersucces

Door: Bert Peene Waarom lopen veranderprocessen zo vaak stroever dan verwacht? Leike van Oss en Jaap van ’t Hek leggen in hun boek ‘Onomkeerbaar. Organisatiegedrag veranderen’ uit hoe dat komt. 1. Realiseer Realiseer je dat de mooie plannen nog niet zijn aangetoond in de praktijk. Geplande veranderingen gaan niet over hoe je het dagelijks werk op korte termijn beter maakt, …

Lees verder »

Advies aan e-Learning ontwerpers

Een krachtige e-Learning leerbeleving ontwerpen is niet makkelijk. e-Learning expert en docent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper Marcel de Leeuwe ontwikkelde voor verschillende bedrijven, overheid en het onderwijs e-learning concepten, content en tools. Tijdens een gesprek zet hij de problemen en adviezen op een rij. Waar worstelen e-learning ontwerpers mee? Transcript Waar worstelen e-ontwerpers het meeste mee? Nou, wat …

Lees verder »

Kinderen schrijven slecht! Docenten aan het woord

Bron: Nationale Onderwijsgids   “Als je later groot bent, moet je cursief kunnen schrijven!”. Waarschijnlijk kreeg je dit als antwoord op de vraag die je ongetwijfeld aan je leraren of ouders hebt gesteld: “Waarom moet ik dit leren?”. Is dit nog wel het geval? is het nog wel nodig?  Leert de nieuwe generatie het überhaupt nog wel? Dit zijn vragen …

Lees verder »

Proefles: Opleiding Protocol ERWD

Een belangrijk onderdeel van de opleiding Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie is leren om diagnosticerend te onderwijzen. Hierbij is het tevens belangrijk welk materiaal er in de rekenles wordt gebruikt. Om een indicatie te geven van wat u tijdens de opleiding kunt verwachten over de zin en onzin van materiaal in de rekenles, hebben wij een proefles gemaakt. De proefles is …

Lees verder »

Proefles: Opleiding Rekencoördinator PO II

Een belangrijk onderdeel van de opleiding Rekeningcoördinator Primair Onderwijs II is o.a. strategiegebruik en leerlijn breuken. Om een indicatie te geven van wat je tijdens de opleiding kunt verwachten bij het onderdeel strategiegebruik bij rekenen, hebben wij een proefles opgesteld! De proefles is een oefening ter voorbereiding op strategiegebruik bij rekenen en welk beleid je hiervoor kunt voeren in jouw …

Lees verder »

Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren

Blockchain - microcredentialing

Wilfred Rubens schrijft een blog over een nieuwe manier van valideren van leren door middel van microcredentialing en blockchain. Valideren van leren wordt steeds belangrijker, zeker ook met de toenemende behoefte aan flexibilisering in het onderwijs. Microcredentialing  Microcredentialing is het opknippen van opleidingen en onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk gecertificeerd worden (SURF, 2016). Met behulp van microcredentialing kunnen leeractiviteiten …

Lees verder »

De professionalisering van de examencommissie

De rol van examencommissies in het hoger onderwijs is afgelopen jaren flink veranderd. Er komt veel meer op hun bordje terecht. ‘Dat is best pittig’, zeggen Ashra Sugito en Marnie Wouters, docenten van de cursus Examencommissie: Verdere versterking van uw samenwerking Wat is precies veranderd in het werk van de examencommissie? Marnie Wouters: ‘De kaders zijn veranderd. Acht jaar geleden was …

Lees verder »