Onderwijs

Inzicht in generaties cruciaal voor begrip tussen docenten en studenten

De belangrijkste doelgroepen van onderwijsinstellingen – docenten en studenten – begrijpen elkaar niet altijd. Volgens Aljan de Boer, trendonderzoeker bij TrendsActive, heeft dat veel te maken met generatieverschillen. De Boer is spreker tijdens The Next Student (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht) en licht vast een tipje van de sluier op van zijn verhaal. Wat kenmerkt docenten in het hoger onderwijs? “Veel …

Lees verder »

eBook Toetsen

Voor het verbeteren van leerrendement en de kwaliteit van onderwijs is toetsen steeds belangrijker. Ook zijn beleid en professionalisering belangrijke pijlers bij toetskwaliteit. Maar welke innovatieve toetsvormen zijn er beschikbaar om studenten adequater te bevragen? Wat zijn goede alternatieven voor klassiek toetsen? Wat zijn de voordelen van digitaal toetsen of openboekexamens? En welke toetsvormen bevorderen het leren? Wij hebben alle tips en …

Lees verder »

Toezicht op antipestbeleid scholen door onderwijsinspectie

Bron: Nationale Onderwijsgids Na de zomer zal de Onderwijsinspectie actief toezien dat scholen zorgen voor een veilig klimaat in de klas en op het schoolplein. De nieuwe wet Veiligheid op school, in de volksmond ook wel de anti-pestwet genoemd, werd in augustus 2015 ingevoerd, waarna scholen een jaar de tijd kregen om aan de wettelijke eisen te voldoen. Vanaf komend …

Lees verder »

Onderwijsinstellingen doen te veel aan promotie

De afstand tussen hogescholen en universiteiten enerzijds en hun ‘klanten’ anderzijds is klein. Maar ook al zitten ze bij wijze van spreken even verderop in de gang, toch slagen lang niet alle onderwijsinstellingen erin goed verbinding met hun studenten te maken, aldus Nina Hoek van Dijke van bureau voor jongerencommunicatie Jong & Je Wil Wat. Nina is een van de …

Lees verder »

Onderwijs en Agility

Tegenwoordig is het vaak op de radio te horen, reclameboodschappen over Agility. Uit een woordenboek kun je leren dat dit wendbaarheid betekent. Wendbaarheid, flexibiliteit, snel in staat om op veranderingen te reageren. Charles Darwin zei ooit dat niet de sterkste of meest intelligente soort overleeft maar de soort die in staat is om zich aan te passen aan veranderingen. Dat …

Lees verder »

Trauma, stress zonder veerkracht is als een soort gif

Waar stond jouw wiegje? Hoe ben jij opgegroeid? Was het thuis veilig of onveilig? Vragen waar je zelf wel een antwoord op weet. Maar hoe zit dit eigenlijk bij mensen in je omgeving of met de kinderen en jongeren bij je op school? Kwetsbare kinderen en jongeren die ernstige gebeurtenissen hebben meegemaakt of iets niet hebben gekregen wat ze wel hadden …

Lees verder »

Vernieuwd inspectietoezicht per augustus 2017

De inspectie komt met vernieuwd toezicht op het onderwijs (PO, VO en MBO) omdat zij een impuls wil geven aan onderwijs dat continu werkt aan verbetering. Van bestuurlijke aspecten tot het primaire onderwijsproces. Uitgangspunt hierbij is de leerling: “Iedere leerling heeft het recht op onderwijs van ten minste voldoende kwaliteit, dat het beste bij hem of haar past.” Het nieuwe …

Lees verder »

Onderwijs na de informatierevolutie

In dit artikel stellen we twee zaken ter discussie: of de doelen en middelen in ons onderwijs nog wel aansluiten bij de eisen die deze tijd stelt, en, in het verlengde daarvan, hoe een verandering in het onderwijs tot stand kan komen. In het tweede deel van dit artikel schetsen we een globaal beeld van een mogelijke andere inrichting van …

Lees verder »

6 belangrijke onderwijs trends veroorzaakt door technologie

Onderwijs is iets waar we naar streven – iets waarvan we tegen onze kinderen zeggen dat ze het na moeten streven in hun leven, zodat ze zich in een betere positie bevinden om de nodige vaardigheden te verwerven om werk te vinden, macht te krijgen en posities voor zichzelf te creëren in de buitenwereld. Onderwijs is geen onbekende voor de …

Lees verder »

Het verschil tussen reactieve en proactieve agressie op school

Binnen je school of in je klas heb je soms te maken met agressieve leerlingen. Onduidelijk is vaak wat onder agressie verstaan wordt. De wetenschap gaat de laatste jaren vooral uit van de functie die aan agressie ten grondslag ligt. Hierbij wordt het onderscheid gemaakt tussen reactieve en proactieve agressie. Beiden hebben specifieke kenmerken en vragen om een andere aanpak. …

Lees verder »