Home » Overheid » Koersen in het krachtenveld

Koersen in het krachtenveld

Handig koersen in krachtenvelden?

Professionals opereren vaak in een dynamische omgeving, waarin verschillende belanghebbenden met onderling verschillende belangen een rol spelen. Voor het realiseren van doelen is het belangrijk om deze krachtenvelden goed te kennen. Zodra je de belanghebbenden en hun belangen kent, kun je je plan trekken hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Wil je handig koersen in krachtenvelden, dan stel je vast:

  • wie zijn de belanghebbenden?
  • wat is hun invloed?
  • wat zijn hun belangen?
  • hoe is de vertrouwensrelatie?
  • wat is een handige manier van benaderen?

Doe dit in de vorm van een brainstormsessie met collega’s.

Wie zijn de belanghebbenden?

Stel vast wie de (potentiele) belanghebbenden zijn bij de opdracht die je gaat uitvoeren: medewerkers van de betreffende afdeling, leidinggevenden, Management Team, betuur, politiek, klanten, … Benoem zoveel mogelijk de personen en niet de functies, want personen werken mee of tegen, functies niet.

Wat is hun invloed?

Stel vast hoe belangrijk de belanghebbende is voor het slagen van de opdracht en hoe groot zijn invloed is:

  • formele rol;
  • informele relaties, netwerk, achterban;
  • rol in besluitvorming;
  • geld, informatie;
  • attentiewaarde in de media.

Wat zijn de belangen?

Verplaats je in de positie van elke betrokkene en beschrijf welk belang hij bij jouw opdracht heeft: op korte termijn en lange termijn, qua inhoud en qua relatie. Stel vervolgens vast in hoeverre deze belangen in lijn zijn met de doelen van jouw opdracht of juist tegengesteld zijn.

Hoe is de vertrouwensrelatie?

In hoeverre bestaat er een vertrouwensrelatie met elke betrokkene? Waaruit blijkt dat? Hoe vaak spreek je de betrokkene en waarover?

Wat is een handige manier van benaderen?

Om vast te stellen hoe je de verschillende betrokkenen gaat benaderen hanteren we de volgende portfolio:

Geef elke betrokkene A, B, C, … de juiste plek in de portfolio:

  • verticaal geef je aan in hoeverre de belangen van de betrokkene gelijk zijn;
  • horizontaal geef je aan in hoeverre er een vertrouwensrelatie is met betrokkene;
  • met de diameter geef je aan hoe groot de invloed van betrokkene is

Stel prioriteiten in het benaderen van betrokkenen:

  • richt je vooral op positieve betrokkenen (met gelijkgestemde belangen en met wie je een goede vertrouwensrelatie hebt) dan op negatieve betrokkenen: dit levert meer op met minder energie;
  • richt je eerder op weerstanden die gemakkelijk zijn te verhelpen dan op weerstanden die veel energie kosten;
  • richt je vooral op betrokkenen met veel invloed.

Stel vervolgens vast hoe je gaat werken aan gelijkgestemde belangen dan wel aan de vertrouwensrelatie.

‘Als onderhandelen en overtuigen niet helpt: gewoon negeren!’

Meer weten?

Wilt u als beleidsmedewerker/-ontwikkelaar verder aan de slag? In de 3-daagse Opleiding Beleidstalent ontwikkelt u o.a. de hierboven opgesomde inzichten en vaardigheden. Ook krijgt u sjablonen voor het Projectplan en het Adviesdocument waarmee u telkens topkwaliteit levert.

Met de opleiding Beleidstalent ontwikkelt u uw talenten werkt u nóg succesvoller als beleidsontwikkelaar. U krijgt veel meer fun in het werk door veel meer kwaliteit in veel kortere tijd:

  1. Haarscherpe analyses
  2. Excellente aanpakken
  3. Topkwaliteit adviezen
  4. Teamgeest
  5. Persoonlijk leiderschap

Uniek in deze opleiding is dat u leert om vooral uw persoonlijk leiderschap in te zetten. Al meer dan 600 beleidsmedewerkers/-ontwikkelaars hebben deze opleiding gevolgd en beoordeeld met een 8,6!

Bekijk de opleiding Beleidstalent

 

Over sbo

sbo
Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

GES 2019: levensverbeterende innovaties voor het voetlicht

Innovaties die wereldwijd levens verbeteren kwamen tijdens de Global Entrepreneurship Summit (GES 2019) in al …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *