Ja tegen 130 km/uur slecht voor verkeersveiligheid

Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) geeft een volstrekt verkeerd signaal door in te stemmen met het verhogen van de snelheidslimiet op snelwegen naar 130 km/uur. “VVN, nota bene het verkeersveiligheidsgeweten van Nederland, heeft met het naar buiten brengen van haar inhoudelijk onjuiste standpunt de verkeersveiligheid in Nederland een buitengewoon slechte dienst bewezen” aldus verkeerspsycholoog Cees Wildervanck, die om deze reden het lidmaatschap van VVN heeft opgezegd.

Verkeersveiligheidsoogpunt

VVN bracht naar buiten dat er vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar is tegen het verhogen van de snelheidslimiet op autosnelwegen naar 130 km/h. Cees Wildervanck begrijpt hier helemaal niets van. “Deze mening is zoals verkeersdeskundigen al decennia weten ten enenmale onjuist; er is onder overigens gelijke omstandigheden een sterke relatie tussen de snelheid op een weg en het ongevalsrisico. De argumentatie die VVN aanvoert is dan ook een drogreden: zij vergelijkt wegen en situaties die niet te vergelijken zijn. Inhoudelijk verspreidt VVN dus onjuiste informatie.”

Feitelijke situatie

Dit betreft de feitelijke situatie. Er is ook nog een signaalfunctie: “Minstens zo zorgelijk is het signaal dat de vereniging hiermee impliciet voor de verkeerde verstaander afgeeft: een beetje harder rijden is niet gevaarlijk. Hiermee wordt op heilloze wijze voeding gegeven aan de borrelpraat van sterk tot hard rijden gemotiveerde automobilisten”, aldus Cees Wildervanck.

Meer weten?

Tijdens de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer hoort u van Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog, hoe verkeersongelukken worden veroorzaakt en kunnen worden voorkomen.

Over Frank van Summeren

Congres- en opleidingsmanager veiligheid bij het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid.

Bekijk ook

Nieuwe regels omtrent geluid binnen de Omgevingswet

De regels omtrent het beheersen van geluid zijn veranderd onder de nieuwe Omgevingswet. Het doel …

èèn Reactie

  1. Een beetje inhoudelijke argumenten van beide kanten had dit blog zinvol gemaakt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *