Podcast: Erik Schensema | Docent Marketing, Kwaliteit en Klantgerichtheid

Wat heeft marketing met de zorg te maken?

Zorg is in beweging: de patiënt/cliënt is de laatste jaren veel centraler komen te staan. En daardoor is het zorgaanbod veel groter geworden.
Er is dus veel te kiezen en dat brengt met zich mee dat je je als zorgorganisatie veel meer moet profileren. Je moet je organisatie onder aandacht van de mensen brengen en daar kun je marketingconcepten goed voor gebruiken.

Marketing in de zorg reclame?

In de jaaropleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement zien we ‘marketing’ heel breed.
Marketing in de zorg is niet alleen reclame. Het gaat er bijvoorbeeld ook om hoe je je zorginstelling interessant kunt maken voor nieuwe medewerkers.
En hoe jij, als zorgmanager, zelf promotor kunt zijn voor je eigen organisatie en de organisatiestrategie.

Ken je positie in de organisatie

Of je nu voor het RvB staat, voor je eigen team/afdeling of je gaat in gesprek met een wethouder.
Je moet jezelf vanuit een visie neer kunnen zetten. Dat moet elke manager kunnen.
Maar daarvoor moet je stevig in je schoenen staan en je positie in de organisatie weten.
Dat leer je in deze opleiding.

Voorbeeldfunctie

Op de eerste plaats maken we je bewust hoe je er in staat en hoe je de dingen neerzet.
Hoe zit ik in een MT-vergadering? Hoe kom ik over? Hoe betrouwbaar ben ik voor de ander?
Je hebt een voorbeeldfunctie als manager of bestuurder, je bent als het ware een boegbeeld.
Daarom is het belangrijk dat je altijd jezelf bent en dat je vertrouwen hebt in wat je zegt.
Authenticiteit is cruciaal.
En dat geldt uiteraard ook voor je marketing- en promotieplan. Je leert hier hoe je dat moet verkopen.

We behandelen theorie en sparren veel met collega-studenten. Je voedt elkaar. Na 3 dagen sta je er steviger in. Je weet beter wat marketing in de zorg betekent.
Je voelt je zekerder om er iets over te vertellen. Ook aan een Raad van Toezicht!

Beluister de podcast van Erik Schensema | Docent Marketing, Kwaliteit en Klantgerichtheid

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

SPUK: 256 miljoen voor langdurige ondersteuning aan 20 kwetsbare gebieden

De overheid heeft de komende jaren miljoenen vrijgemaakt voor 20 kwetsbare stedelijke gebieden die gelinkt …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *