4 tips om het zelfvertrouwen van leerlingen met executieve moeilijkheden te vergroten

Een leerling die efficiënt en zelfstandig wil functioneren in de klas, dient zijn gedrag te kunnen sturen. Het omgaan met dagelijkse routines is voor sommige leerlingen lastig. Dit geldt ook voor het beheersen van bepaalde impulsen. Kinderen met weinig impulsbeheersing nemen vaak ruimte in ten koste van anderen. Een leerling moet een plan maken om taken goed uit te voeren, om kunnen gaan met zijn of haar emoties en een plan kunnen maken om taken uit te voeren. Deze bovenstaande vaardigheden zijn afhankelijk van de executieve functies die leerlingen bezitten.

Leerlingen die moeite hebben om hun eigen gedrag te reguleren ondervinden hier zelf veel hinder van. Het levert op school veel strubbelingen op wat weer vervelende gevolgen kan hebben zoals straf en/of schooluitval. Bovendien is het vaak ongunstig voor het zelfvertrouwen van de leerling.

Hieronder volgen 4 tips die je als leerkracht kunt gebruiken om het zelfvertrouwen te vergroten van leerlingen die executieve moeilijkheden ondervinden:

Tip 1: Let vooral op de positieve eigenschappen van je leerling. Leerlingen met executieve moeilijkheden hebben vaak mooie initiatieven, goede ideeën en tonen betrokkenheid.

Tip 2: Erken en benoem deze positieve eigenschappen en het positieve gedrag van je leerling, zodat je een laat zien dat je de leerling waardeert en ook de goede bedoelingen van de leerling inziet.

Tip 3: Als je je leerling nieuw gedrag aanleert, geef dan niet enkel waarschuwingen en aanwijzingen. Zorg dat je de leerling bewust betrekt bij hetgeen hij/zij moet leren. Verschaf inzicht en laat de leerling meedenken.

Tip 4: Voer af en toe een gesprek met de leerling over het aanleren van gedragsveranderingen. Je kunt de volgende vragen in je achterhoofd houden bij het voeren van het gesprek:

  • Wat is al bereikt? (Ik merk dat je …/ De vorige keer heb je gewerkt aan…)
  • Wat is nu het probleem? (Ik heb gezien dat../Herken je dat?)
  • Toon begrip (Ik begrijp dat je zo graag../ Snap je dat?)

Hopelijk helpen deze tips om het gesprek aan te gaan met jouw leerling en zo het zelfvertrouwen van het kind te vergroten.

Executieve functies komt ook terug in de 4-daagse praktijkopleiding Talentbegeleider BO waarin SBO en Novilo de krachten gebundeld hebben. Wilt u meer weten over deze opleiding? Bekijk dan het programma

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *