Home » Onderwijs » De Citotoets voor kleuters: illusie of niet?

De Citotoets voor kleuters: illusie of niet?

Kleuters die een citotoets maken: sinds een aantal jaar zijn basisscholen verplicht om ook de allerkleinsten te testen. Maar wat zegt de uitslag van zo’n test nou eigenlijk over de ontwikkeling van een kleuter?

Wetenschappers zijn het erover eens dat kleuters te jong zijn om individueel te testen. En toch gaan we ermee door. Sterker nog: zelfs peuters moeten eraan geloven!

Opbrengstgericht werken, noemt te politiek het. Maar in de praktijk pakt dat heel anders uit…

Bekijk de reportage van Brandpunt, uitgezonden op 29 september 2013

Bent u schoolleider in het primair onderwijs?

Als schoolleider heeft u te maken met dit soort situaties, verschillende methodes en meningen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat het verschil in leerling-prestaties tussen scholen voor 25% kan worden verklaard uit het verschil in kwaliteit van de schoolleider.

Zoals staatssecretaris Sander Dekker zegt: “goede schoolleiders zijn cruciaal voor de onderwijskwaliteit. Zij zorgen ervoor dat docenten hun handen vrij hebben om te kunnen doen waar zij het beste in zijn: met leerlingen kennis verspreiden en inspiratie bieden.”

U als (toekomstig) schoolleider heeft een duidelijke visie op kwalitatief goed onderwijs, waarin effectief wordt omgegaan met verschillen tussen leerlingen. Ontwikkel uzelf en laat de processen binnen uw school nog efficiënter en beter verlopen: de 5-daagse opleiding Schoolleider Primair Onderwijs sluit dan naadloos bij u aan!

Over sbo

sbo
Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

Van externe begeleiding naar interne begeleiding

Wanneer de zorg voor een leerling op school de mogelijkheden van de school overschreed, kon …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *