Communiceer toegevoegde waarde zonder opsmuk

Interview met de dagvoorzitter van het congres MarCom in het onderwijs, Paul Sikkema

Paul Sikkema is dagvoorzitter op het Marcomcongres in het onderwijs, 4 november 2014. Ervaringsdeskundige in praktijk én theorie: Paul heeft drie kinderen en doet al zo’n 25 jaar onderzoek naar kinderen en jongeren (4 tot 30 jaar). Congresgangers krijgen huiswerk: ‘Het zou mooi zijn als ze van tevoren nadenken over de vraag: hoe kunnen we met zo weinig mogelijk communicatie de doelgroep maximaal bereiken?’

‘Het was leuk en nu weer over tot de orde van de dag.’ Wat Paul Sikkema betreft is dat niet de opbrengst van het congres. ‘Ik hoop natuurlijk dat bezoekers van het congres wel gaan nadenken over hun marketing en communicatie. Bijvoorbeeld over de vraag hoe je de dialoog met leerlingen, studenten en ouders echt op gang krijgt. Of hoe je daadwerkelijk een transparante organisatie wordt. Dat deelnemers na afloop in ieder geval de intrinsieke motivatie voelen om nog beter te worden als communicatieprofessional.’

Wat zijn de grootste marketing/communicatie-uitdagingen voor het onderwijs?

‘Het onderwijs bestaat natuurlijk uit veel sectoren. Die zijn heel verschillend. Bij de grote mbo- en hbo-instellingen zie ik een kloof tussen de informatiestroom en de student. Uitgangspunt in de communicatie moet de student zijn. Hoe krijg je die op de juiste plek? Te vaak gaat het om het oppoetsen van de instelling. Het is tegenwoordig natuurlijk heel gemakkelijk om via allerlei kanalen te communiceren. Het resultaat is veel te veel informatie die alle kanten op gaat.’

Scholen kunnen zich dus beter presenteren?

‘Je kunt natuurlijk niet alle scholen over één kam scheren, maar: ja, in het algemeen is dit wel zo. Het is kennelijk ontzettend lastig om op een laagdrempelige manier te laten zien wat je toegevoegde waarde of kracht is. Zonder overbodige opsmuk. Dat heeft ook te maken met de grote van organisaties en de behoefte aan consensus.’

Wat zijn binnen het onderwijs de grote communicatiethema’s?

‘Veel onderwijsinstellingen zijn bezig met hun imago. Sinds de komst van sociale media ligt er zo van alles op straat. Dat kan je maken en breken. De vraag is hoe je met kanalen als Twitter, Facebook en Instagram omgaat. Controle is meestal niet de goede weg. Het cruciale kenmerk van sociale media is juist openheid. Je zult als school toch moeten volgen wat er gebeurt en vervolgens het gesprek moeten aangaan.’

Hoe ga je het als dagvoorzitter aanpakken op 4 november?

‘Ik hoop dat ik de sprekers kan uitdagen en verleiden tot verhelderende uitspraken die niet politiekcorrect zijn. Verder hoop ik dat ik als voorzitter kan bijdragen aan een informele, prettige sfeer waarin iedereen zich vrij voelt om het gesprek aan te gaan.’

Paul Sikkema studeerde sociologie en communicatiewetenschappen in Nijmegen, is directeur van Qrius, is gespecialiseerd kinderen en jongeren (4 tot 30 jaar) en is bestuurslid bij danstheater Aya.

Door: Margot Schmitz


Congres MarCom in het Onderwijs

Op 4 & 5 november 2014 vindt in de Van Nelle Ontwerpfabriek Rotterdam het Congres Marcom in het Onderwijs plaats. In slechts 2 dagen krijg je inspiratie en nieuwe inzichten voor het aanscherpen van je marketing- & communicatiestrategie en je wervingscampagne voor 2014-2015. Lees meer…

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Podcast over de vijf basisprincipes van formatief handelen

Formatief handelen is een steeds populairder principe in het mbo. Het is een manier van …

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.