Congres Talent Leren Excelleren 2014: enkele conclusies

‘Wat kan ik DOEN om het beter te maken?’ Dat is de vraag die mij bij is gebleven tijdens het congres Talent Leren Excelleren op 5 februari 2014. Er is gesproken over de geschiedenis van hoogbegaafdheid, waarbij ook de wetenschappelijke kant werd betrokken.

Lianne Hoogeveen van CBO kan met verve de ‘grote veronzekeraar’ worden genoemd. Met haar vragen roept ze veel nieuwe vragen op. ‘Willen we talent wel leren excelleren?’, is er zo een. Willen wij dit wel?

Tijl Koenderink van Novilo waarschuwt voor het ontstaan van ‘kampen’. Dit kunnen ouders en school zijn, maar ook ‘de wetenschappers’ tegen de ‘best-practicers’. Verlies nooit uit het oog dat we allemaal willen dat het kind lekker in zijn vel zit, linksom of rechtsom is minder belangrijk.

Zoals een van de deelnemers mooi verwoordde; het is net als bij gym. Er is nooit een klas van 30 leerlingen waar alle kinderen zelfstandig over de bok komen. Het ene kind vliegt te hoog, het andere kind komt er hoe dan ook alleen maar over heen met hulp.

Ieder kind heeft zo zijn eigen hobbels te nemen. Wiskunde is lastig, er moet gewerkt worden aan doorzettingsvermogen of het leren leren moet worden aangepakt. De tendens vandaag is wel dat vroege hulp geboden is. Leer kinderen zo jong mogelijk doorzetten en leer kinderen leerstrategieën aan wanneer ze nog geen last hebben van de puberhormonen. Jong geleerd is oud gedaan!

De verschillende ervaringsdeskundigen die vandaag aan het woord zijn geweest (de leerlingen van groep 6 van de Poseidon/ Amos-unIQ, Ellen & Jan Sinot, Desirée van Leijen van CCL en Jan Baan van Socrates) hebben met hun verhalen duidelijk kunnen maken dat er niet één vaste manier is om talent te leren excelleren. Het is belangrijk dat we echt kijken naar het kind, praten met het kind en de ouders en samen het kind stimuleren en helpen waar dit nodig is. 

En zo kunnen wij er met zijn allen voor zorgen dat de leerlingen zelf kunnen inschatten en aangeven of die bok zelfstandig genomen kan worden, of dat ze een beetje hulp nodig hebben. En wat voor hulp dat is…..

Maatwerk leveren is iets wat wij kunnen DOEN om het beter te maken.


Geschreven door: Femke Hovinga

Bekijk ook de terugblik van de workshop over executieve vaardigheden op 6 februari 2014. 

 

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe zorgt minder nakijkwerk voor een hoger leerrendement?

Het leerrendement van het huidige schoolsysteem ligt slechts op 20%. Leerlingen benutten hierdoor niet hun …

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.