Webinar talentontwikkeling: aandacht voor uw eigen onderwijspersoneel

In communicatie uitingen met betrekking tot de arbeidsmarkt lijkt het begrip “competentie” te zijn vervangen door “talent”. Talentscouting, talentmanagement en talent development, zijn terugkerende thema’s in publicaties of discussie over (de werking van) de arbeidsmarkt. Men schijnt zelfs een mondiale “war on talent” te verwachten.

Wat moeten opleiders voor de arbeidsmarkt, onderwijsgevenden in MBO en HBO scholen, met ’talent’? Is talent een ander woord voor competentie en kunnen we blijven doen wat we – met wisselend succes – deden? Of verschilt ’talent gericht onderwijs’ fundamenteel van ‘competentie gericht onderwijs’?

Als dat zo is: wat verstaan we dan onder ’talent’, onder welke condities kan talent ontsloten en ontwikkeld worden, hoe verhoudt zich een opdracht tot talentontwikkeling tot de steeds knellender (wurg)greep van politiek en bestuur op ‘de kwaliteit van onderwijs’ en hoe zit het eigenlijk met het ontwikkelen van talenten van mensen die geacht worden talent te ontwikkelen?

Wat is de waarde van de – door Frank de Boer uit anonieme bron geciteerde – uitspraak voor het (beroeps-)onderwijs en zij die daarin werkzaam zijn?

‘Karakter wint van talent, als talent geen karakter heeft’

Het karakter van talent toont zich in vele hoedanigheden, haar verschijningsvorm en oorsprong is zo divers als er karakters zijn. Onlangs nog riep staatsecretaris Dekker het voortgezet onderwijsveld op talentvolle leerlingen meer uit te dagen. De vraag is hoe talent uit te dagen, want wat voor het talent van de één werkt, is funest voor dat van de ander.

Bij talentontwikkelaars is de eigen, vaak onbewuste, vooronderstelling over hoe talent tot bloei komt richting gevend voor de benadering van jong talent, terwijl er maatwerk nodig is. De vaardigheid om dit maatwerk te leveren zouden we de muzekwaliteit – zo men wil het muzetalent – van een docent kunnen noemen. Daarom wordt in dit webinar een uitstapje gemaakt naar de wereld van de kunsten waarin de rol van de muze meer gemeengoed is.

Op deze, en meer vragen beoogt Nus Waleson – Directeur Fontys Hogeschool HRM en Psychologie – in dit webinar een begin van antwoord te formuleren.

Bekijk hier het webinar dat op 7 november 2013 is gehouden (of open het webinar van Nus Waleson in een nieuw venster):

 

Meer weten over de mening van Nus Waleson?

Tijdens het Nationaal Hoger Onderwijs Congres op 27 november 2013 zal Nus Waleson in ronde 3, sessie H (14.55 uur) meer vertellen over ‘Een nieuw businessmodel voor de dilemma’s in het Hoger Onderwijs’.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *