onderwijsinnovatie

Sturen op zingeving cruciaal voor onderwijsinnovatie

Nederland streeft al enkele jaren naar een vaste plaats in tot de top 5 van de meest concurrerende kenniseconomieën in de wereld. Daartoe moet een significant deel van onze economische groei voortkomen uit kennis.

Voor het realiseren van die top 5-positie is goed onderwijs cruciaal.

We hebben met name topdocenten, maatwerk en een leergierige cultuur nodig. Die ambitie heeft in de loop der jaren tot een stroom van publicaties over versterking van het leraarschap geleid. De auteur die in dit discours het meest van zich doet spreken, is ongetwijfeld Dolf van den Berg, emeritus hoogleraar Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, ooit als kerndocent verbonden aan TiasNimbas Business School en sinds kort lid van het Centrum voor Leiderschap en Innovatie in het Onderwijs van Via Vinci Academy. Zijn meest recente bijdrage is het boek, Leidinggevende, wie ben je? Postmoderne visie op leidinggeven in het onderwijs, dat samen met het eerder verschenen Denk je aan mensen (Van den Berg, 2007) en Onderwijsinnovatie: geen verzegelde lippen meer (Van den Berg, 2009) een trilogie van studies vormt waarin hij duidelijk wil maken dat versterking van het leraarschap alleen kan plaatsvinden door leraren in hun waarde te laten en hun professionaliteit te erkennen. Dit vraagt om een voortdurende dialoog over wat zij belangrijk vinden en hoe zich dat verhoudt tot ontwikkelingen in en rond de school.

In Leidinggevende, wie ben je? gaat het vooral over ‘een vorm van leidinggeven die groei in de professionele ontwikkeling van iedereen mogelijk maakt’. Want over leidinggeven mag dan inmiddels meer geschreven zijn dan je tijdens een leven-lang-leren kunt lezen; het onderwijs lijkt zich in alle theorieën en modellen nog onvoldoende te herkennen. Het gaat toch nog steeds vooral om optimalisatie en beheersing. De huidige economie draait op de logische, lineaire, stuurbare kwaliteiten van het informatietijdperk, wat nog altijd duidelijk zijn weerslag heeft op het functioneren van scholen, schrijft Van den Berg. Daarom is een heroriëntatie nodig in het denken over de professionalisering van leidinggevenden en docenten. ‘Leiders moeten de organisatie zien als een gemeenschap van mensen die hun eigen betekenissen construeren en herconstrueren en waar ruimte is voor persoonlijke en professionele inbreng.’

Leidinggevende, wie ben je? is, net als beide voorgaande boeken, een boeiende verzameling essays en onderzoekverslagen – Van den Berg noemt ze ‘portretten’ – waarin overtuigend het belang wordt aangetoond van sturen op autonomie, bekwaamheid en sociale verbondenheid, functionele zelfbeschikking dus, in een sector die zich met name onderscheidt door haar pedagogische verantwoordelijkheid. ‘Een pedagogische organisatie draagt zorg voor pedagogisch beleid dat verweven is in het dagelijks handelen van leraren, ’schrijft Van den Berg’. De rol van leidinggevenden is hierbij essentieel. Zij zien zich geconfronteerd met allerlei dilemma’s in de omgang van leraren en leerlingen en in de interactie tussen leraren en leerlingen. Leidinggevenden worden daarbij niet zozeer aangesproken op rationele argumentatie, maar op hun morele kompas. Het gaat erom wie zij zelf zijn. Zij zijn hun eigen instrument.

Dit inzicht wint in onderwijskringen steeds meer terrein en het is daarom lastig te begrijpen dat het zingevingsaspect niet terug te vinden is in de nieuwe beroepsprofielen voor schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs. De geactualiseerde competentiesets voldoen weliswaar ruimschoots aan de eisen die aan een schoolleider vandaag de dag worden gesteld, maar het hebben van een ‘moreel kompas’ lijkt officieel geen voorwaarde voor leiderschapseffectiviteit te zijn. Gelukkig trekken de meeste opleiders binnen de sector hun eigen plan en ruimen zij voldoende plaats in voor een leerlijn Persoonlijke ontwikkeling. Voor dat onderdeel van het curriculum is Leidinggevende, wie ben je? verplichte literatuur.


Bert Peene (programmamanager managementopleiding Via Vinci Academy en journalist voor Managementboek Magazine)
Wilt u meer weten over uw rol als schoolleider en hoe u effectief leiderschap vanuit een onderwijskundige visie kunt toepassen? Volg dan de verkorte opleiding Schoolleider Primair Onderwijs van SBO in samenwerking met de Via Vinci Academy.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende …

èèn Reactie

  1. Het blijft moeilijk om vaak over digitaliseren te praten. Je ziet veel instanties en scholen hun lokalen en ruimtes volhangen met Smart-boards en tablets. Dit zie je vaak meteen al gepaard gaan met onkunde en onwetendheid. Alsof je gaat digitaliseren en de rest zich meteen er aan kan aanpassen, dit is een erg naïeve gedachte. Er moet rekening er mee houden worden dat als je de werkwijze digitaliseert dat je het personeel moet omscholen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *