Home » Onderwijs » Kunskapsskolan. Gepersonaliseerd Leren overgevlogen uit Zweden.

Kunskapsskolan. Gepersonaliseerd Leren overgevlogen uit Zweden.

Ieder kind is anders en leert anders. Ieder kind heeft eigen ambities en talenten. En ieder kind heeft het recht om hier persoonlijk op te worden uitgedaagd. Kunskapsskolan betekent Kennisschool in het Nederlands en is van oorsprong een Zweeds onderwijsconcept waarbij het draait om persoonlijke uitdaging en zelfstandigheid. Bij Kunskapsskolan werken leerlingen allemaal op een andere manier en een ander tempo aan persoonlijke leerdoelen. Hierbij krijgen ze hulp van een eigen coach. Er wordt rekening gehouden met sterke en zwakke punten en iedere week hebben de leerlingen een gesprek met hun coach.

Kunskapsskolan. Gepersonaliseerd leren overgevlogen uit Zweden.

Is Kunskapsskolan de toekomst?

Het doel is om leerlingen te motiveren om zich verantwoordelijk te voelen voor het eigen leerproces. En zelf te kijken naar de kennis, vaardigheden en flexibiliteit die ze daarbij nodig hebben. De coach stimuleert de leerlingen het meeste uit zichzelf te halen. Zo zijn ze in staat grenzen te verleggen en meer te bereiken dan dat ze ooit voor mogelijk hadden gehouden. Op deze manier worden ze klaargestoomd voor de moderne samenleving met aandacht voor de competenties die hiervoor nodig zijn.

Digitale ondersteuning leerlingen

Om het hele proces goed te begeleiden en te sturen waar nodig krijgt iedere leerling een eigen online leerroute. Hier zijn alle leermiddelen en bronnen digitaal te vinden. Dit lesmateriaal, dat speciaal voor Kunskapsskolan is ontwikkeld, is opgebouwd in verschillende bouwstenen en zorgt ervoor dat leerlingen kritisch, creatief en probleem-oplossend leren te denken. Het werkproces heeft een heldere structuur. Er is veel ruimte voor flexibiliteit waardoor leerlingen het leerproces zelf in de hand hebben en dit leerproces eigen kunnen maken. In het werkproces is samenwerken en het bespreekbaar maken van maatschappelijke onderwerpen van groot belang.

Niet alleen voor de leerlingen is dit een compleet nieuwe en andere manier van werken. Ook voor docenten is het een ware omschakeling. Veel docenten zijn namelijk gewend om de controle over het leerproces van de leerlingen te hebben. Door Kunskapsskolan worden ze uitgedaagd om zich open te stellen voor de persoonlijke leerdoelen van leerlingen. En de leerlingen te stimuleren en coachen tijdens het leerproces.

Congres Toetsen en Beoordelen in het VO

  • Hoe bereiden we leerlingen door middel van de juiste toetscultuur voor op de ongrijpbare toekomst?
  • Hoe leren we leerlingen essentiële vaardigheden die nodig zijn als voorbereiding op de maatschappij waarin zij gaan werken?

Vind met elkaar de kracht van de middenweg, op weg naar een balans tussen formatief evalueren en summatief toetsen!

Lees meer

Over sbo

sbo
Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 studiedagen en opleidingen over o.a. ruimtelijke ordening & milieu, bestuur, verkeer & vervoer, sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.

Bekijk ook

Arjan Moree: Van leerdoel naar stimulerende feedback

Arjan Moree Docent geschiedenis Scala Rietvelden Wat nou als je wil beginnen met formatief leren, …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *