Hoe ziet de toekomst van leiderschap in het onderwijs eruit?

Leiderschap in het onderwijs is erg belangrijk, je motiveert personeel en bepaalt de toekomstvisie van jouw school. Het onderwijs staat echter voor ingrijpende veranderingen. Personeel heeft te maken met een hoge werkdruk en veranderingen zijn nodig. Hoe geef jij daar als leidinggevende richting aan? Hinrich Slobbe, docent Finance van de opleiding Educational Leadership, vindt dat het onderwijs vooruit moet kijken. Gebruik cijfers om jouw visie te bepalen, niet alleen om te verantwoorden wat je in het verleden hebt gedaan.

Vooruitkijken binnen het leiderschap van onderwijs

Hinrich vindt dat leiderschap in het onderwijs vooruit moet kijken en niet alleen moet verantwoorden wat er in het verleden is gedaan (achteruitkijken). Je werkt als onderwijsprofessional met een budget en je moet verantwoorden hoe je dit op de best mogelijke manier inzet. Het zou echter beter zijn als je de cijfers en kengetallen ook gebruikt om de toekomst te vormen. Deze toekomstvisie maakt het mogelijk om uitdagingen aan te pakken, zoals het personeelsvraagstuk. De vergrijzing zorgt ervoor dat een deel van de ervaring vertrekt, terwijl er tegelijkertijd te weinig mensen van de onderwijsopleidingen komen. Hoewel jongere docenten minder personele kosten met zich meebrengen, is krapte in personeel een groot probleem. Strategische personeelsplanning is dan vereist van het leiderschap in het onderwijs.

Toekomstige uitdagingen voor het onderwijs

Een van de toekomstige uitdagingen is dus het personeelstekort. Strategische personeelsplanning is een oplossing, maar ook dit zorgt voor moeilijkheden. Hoe maak je een planning als er een personeelstekort is? Sommige scholen kiezen voor een uitzendbureau, maar dat is vaak anderhalf keer duurder dan eigen personeel. Dit staat het budget vaak niet toe, zeker omdat er voor het onderwijs al een kostenstijging is verwacht van 10 tot 15 procent. Redenen hiervoor zijn de stijgende energieprijzen en de sterke inflatie. De beleidsbepalers in het onderwijs hebben dus uitdagingen genoeg.

Hinrich Slobbe geeft nieuwe handvatten

De oplossing voor deze uitdagingen is vooruitkijken met een moderne informatievoorziening, aldus Hinrich Slobbe. Voorspellend analyseren speelt hierin een grote rol. Onderwijsplatformen verzamelen informatie over leerlingen, onderwijsrendement en onderwijsprocessen. Hiermee zie en voorspel je hoe het onderwijskundig gaat met jouw school. Dit is vaak heel veel informatie, terwijl dit op twee A4’tjes zou moeten kunnen. Hinrich Slobbe leert je tijdens de opleiding Educational Leadership om deze data te interpreteren. Jij gebruikt de niet-financiële cijfers op een andere manier, zodat jij vooruit kunt kijken en je daarmee jouw school een financieel gezonde toekomst geeft.

Hoe richt je een moderne informatievoorziening in?

Een moderne informatievoorziening is voorspellend, legt verbanden tussen oorzaak en gevolg en werkt met een beperkt aantal KPI’s die oorzaken snel blootleggen. Je richt het dus zo in dat je enkel relevante informatie te zien krijgt, zowel om te verantwoorden als om vooruit te kijken. Deze informatie gebruik je om te sturen, bijvoorbeeld om belangrijke vragen te beantwoorden. Je denkt hierbij aan: ‘hoe worden wij een aantrekkelijke school voor leerlingen,studenten en docenten?’ Je weet wie de doelgroep is, richt je er dus op om hen binnen te krijgen.

Leer informatie gebruiken om jouw school te besturen

Wil jij van deskundige docenten, zoals Hinrich Slobbe, leren hoe je het leiderschap van onderwijs in kan richten op basis van relevante informatie? Schrijf je dan in voor de opleiding Educational Leadership van SBO of download de brochure voor meer informatie. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om meer mensen binnen jouw scholengroep of school in één keer de benodigde kennis te bieden? Kies dan voor een Incompany-opleiding!

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *