De Massive Open Online Course (MOOC) is een vorm van onderwijs dat zeer recent is overgewaaid uit Amerika. Het aantal deelnemers aan deze gratis online cursussen is onbegrensd. Er is ook geen bijzondere vooropleiding of voorkennis vereist, dus voor iedereen toegankelijk. Ook is het gratis en tóch wordt een hoge kwaliteit van onderwijs gegarandeerd.
Eric van Oevelen (stafmedewerker PR en Communicatie voor Avans Hogeschool, @ericvo) is één van de meer dan 5.000 deelnemers aan de eerste Nederlandse MOOC van de Universiteit van Amsterdam.
Hij schreef in een eerder artikel over wat MOOC’s zijn, wie ze aanbieden, zijn ervaringen en de kansen en risico’s. Ook heeft hij zich onlangs verdiept in de praktijk en didactiek van MOOC’s.
Tips voor het ontwikkelen van MOOC’s
Eén van zijn conclusies is dat MOOC’s een waardevolle vervanging kunnen zijn voor het traditionele, fysieke onderwijs. Het is één van de grote veranderingen die het internettijdperk met zich meebrengt. De vraag is niet óf ze grote impact zullen hebben op gevestigde onderwijsinstellingen, maar wanneer.
Praktische tips voor het ontwikkelen van MOOC’s:
- Draai de MOOC op een betrouwbaar en krachtig platform en zorg voor een overzichtelijke basisstructuur. Denk aan toegankelijkheid in alle aspecten, volgens de webrichtlijnen.
- Deel de lesstof op in kleine eenheden van drie tot zeven minuten. Dat versterkt flexibel leren.
- Houd in de opbouw van de lessen een grote lijn aan. Zorg voor herhalingen, dwarsverbindingen en samenvattingen.
- Ondersteun verschillende manieren van leren: visualiseer en gebruik beeldspraak (metaforen). Voeg ondertiteling aan video toe en lever aparte transcripties van de gesproken tekst.
- Gebruik eenvoudig Engels. Licht jargon dat onvermijdelijk is toe met voorbeelden of synoniemen.
- Gesproken tekst moet goed verstaanbaar en zonder zwaar accent zijn. Zorg ook dat er niet te snel gesproken wordt.
- Stel de vragen en antwoorden in (zelf)testen super scherp. Zorg voor eenduidige bewoordingen en positieve vraagstellingen.
- Maak achtergrondinformatie bij de lesinhoud veelvormig en toegankelijk: gebruik naast primaire bronnen en onderzoeken ook populair wetenschappelijke beschouwingen en filmfragmenten.
- Begeleid discussies op fora met gepaste afstand: stimuleer en bied ruimte om studenten elkaar te laten ondersteunen, maar grijp in wanneer er verwarrende denkbeelden blijven hangen. Reageer snel op onrust over de opzet van de MOOC, desnoods met een verwijzing naar een centraal geplaatst antwoord.
- Gebruik social media zoals Twitter en Facebook om de sociale ervaring te versterken. Maar houd de leeractiviteit centraal, op het platform. Plaats dus bijvoorbeeld een enquête daar, en niet op Facebook.
- Maak de procedure rondom het verloop van de MOOC kraakhelder: hoe is het tijdpad? Wanneer zijn de inleverdata? Wat betekenen de scores van de testen? Wanneer kan er feedback verwacht worden? Wat telt mee voor het examen?
Meer weten?
Tijdens het Nationaal Hoger Onderwijs Congres 2013 gaan diverse interessante sprekers in op MOOC’s en open online onderwijs:
- Willem van Valkenburg (Open Education Team TU Delft) leert hoe u kunt instappen in een MOOC.
- Sander van den Eijnden (collegevoorzitter OU) geeft zijn visie op de betekenis van open online onderwijs voor de didactiek.
Daarnaast kunt u op 19 september 2013 ook een gratis online webinar volgen, waarin u u een compleet overzicht krijgt van MOOC’s.
U leest alle bevindingen van Eric van Oevelen op Frankwatching.com:
- Online studeren met een MOOC: kansen & risico’s
- Online studeren met een MOOC: waar ligt de sleutel voor succes?