Onderwijs

De drie pijlers van studentenwelzijn

“We zien de laatste 15 jaar dat het met veel studenten niet zo goed gaat door overmatige stress en druk“, zegt Jolien Dopmeijer, Projectleider Studenten bij het TRIMBOS-instituut. De investering om studentenwelzijn te verbeteren is noodzakelijk om het potentieel van jouw studenten te benutten. “Als je niet goed in je vel zit, leer je niet goed”, stelt Jolien. Hoe verbeter …

Lees verder »

Hoe helpt een aandachtsfunctionaris om huiselijk geweld te herkennen op school?

“45% van de Nederlandse bevolking heeft ooit te maken gehad met huiselijk geweld. In haast iedere groep zit dus wel iemand die het heeft meegemaakt. Als aandachtsfunctionaris in het onderwijs is het jouw taak om collega’s te begeleiden bij het correct handelen bij het vermoeden van huiselijk geweld, daarbij rekening houdend met hun eventuele eigen ervaringen”, zegt Bianca Kruijs. Bianca …

Lees verder »

Hoe implementeer je digitaal summatief of formatief toetsen in het VO?

De traditionele manier van toetsen wordt steeds vaker heroverwogen en vervangen door een veilig, digitaal alternatief. Het maakt het namelijk mogelijk om meer uit toetsen te halen: tijdswinst, betere analyse van resultaten en beveiligde afname zijn enkele voordelen. Hoe verwerk je digitaal toetsen in jouw onderwijs? Voordelen van digitaal toetsen Digitaal toetsen is een realiteit in veel onderwijsinstellingen, mede door …

Lees verder »

Podcast: AI bij Saxion: sAxI als AI-studiecoach voor studenten

Annemieke Bosshardt is de dagvoorzitter van de SBO Onderwijs toetscongressen. Daarnaast is ze eigenaar van Zeg het helder – pen & podium voor goed onderwijs, programmamanager Toetsing & AI bij Hogeschool Saxion en adviseur/trainer examencommissies en auditoren. Annemieke heeft samen met haar Saxion-collega’s meegedaan aan de UT-Hackaton over AI in het onderwijs en won de eerste prijs. Saxion heeft subsidie …

Lees verder »

Podcast: De docent als AI-trainer

Serge de Beer is videospecialist en ontwikkelaar voor leren & presteren. Hij werkt oorspronkelijk veel in het L&D vakgebied, maar sinds de AI ontwikkelingen wordt hij ook veel gevraagd in het onderwijs. In deze podcast beantwoordt hij vragen als: Hoe denk je dat docenten om moeten gaan met de ontwikkeling van generatieve AI? Welke kansen biedt generatieve AI in de …

Lees verder »

Podcast: AI is nu vooral AH: ad hoc. Welke stappen zijn nodig?

Erdinç Saçan is senior docent bij de Fontys ICT, Trainer, Blogger en voormalig Digital Marketeer met werkervaring bij Corendon, TradeDoubler, Prijsvrij, Fontys, Google Digitale Werkplaats en ICM. Hij spreekt veel over Artificial Intelligence, EdTech en Social Media en schreef een boek over inclusieve AI. In deze podcast vertelt hij over wat hij in het onderwijs ziet gebeuren sinds de opkomst …

Lees verder »

Hoe stel je meetbare doelen als L&D-afdeling?

Myrthe Wildeboer is adviseur leren en ontwikkelen bij de gemeente Den Haag. Ze is in deze rol verantwoordelijk voor de inzet van het leermanagementsysteem en adviesvragen rondom leren en ontwikkelen binnen de gemeente. Gemeente Den Haag wil meer datagedreven werken, en de L&O-afdeling is geen uitzondering. Myrthe schreef zich in voor het leertraject Learning Analytics om te achterhalen hoe de …

Lees verder »

Podcast: Hoe houd je in het ontwerpen van je toetsen rekening met AI?

Tijdens het congres Toetsen & Examineren in het mbo hebben sprekers Sander van Acht en Dieter Möckelmann een podcast opgenomen over AI in het onderwijs. Hoe zorg je er nu voor dat je AI inzet om leren te versterken? Sander van Acht, Onderwijskundige en eigenaar Flooow Dieter Möckelmann, Expert impact technologie op leren Ontdek de fascinerende wereld van kunstmatige intelligentie in het onderwijs …

Lees verder »