Home » Onderwijs

Onderwijs

Podcast: Hoe daag ik mezelf en mijn studenten uit om met talentontwikkeling aan de slag te gaan?

Wat verstaan we eigenlijk onder talent? Wat bepaalt of iemand ergens goed in wordt? Talentontwikkeling gaat over goed kijken naar jezelf en over potentie herkennen, ten eerste bij jezelf en uiteraard ook bij jongeren. Vervolgens is het van belang dat je de juiste mensen in je omgeving hebt, die je stimuleren om die talenten daadwerkelijk verder te ontwikkelen. Op alle …

Lees verder »

Uw opleidingscommissie: een volwaardige, co-creërende, strategische kwaliteitspartner?

Proactief adviseren Opleidingscommissies in het hoger onderwijs kunnen sinds de invoering van de Wet versterking bestuurskracht in januari 2017 onderwijskwaliteitsthema’s kiezen waar zij gevraagd en ongevraagd advies over willen geven. De wet biedt opleidingscommissies ook de ruimte met het management het samenwerkingsniveau te bepalen. Opleidingscommissies kunnen ervoor kiezen om te reageren op en in te stemmen met voorstellen van het …

Lees verder »

Extra geld voor hoogbegaafde leerlingen in 2019

Vanaf 1 januari 2019 wordt een nieuwe subsidieregeling voor onderwijs aan hoogbegaafden van kracht vanuit de afspraken die gemaakt zijn in het Regeerakkoord. Scholen kunnen dan een aanvraag doen voor extra financiële ondersteuning bij de aanpak en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen. Dit meldt Rijksoverheid. Onderwijsminister Slob erkent dat samenwerkingsverbanden en scholen steeds meer aandacht hebben voor de specifieke onderwijsbehoeften van …

Lees verder »

Podcast: Studiekeuzevoorlichting voor laaggeletterde ouders

Ouders hebben steeds meer invloed op het studiekeuzegedrag van jongeren. Jongeren willen graag hun eigen keuzes maken, maar ook hun ouders om advies vragen. Dat vraagt nogal wat van ouders én jongvolwassenen. Welke rol kun je als ouder aannemen in het studiekeuzeproces, hoe kun je je kind een goed advies geven zonder de verantwoordelijkheid voor studiekeuze en studiesucces over te …

Lees verder »

Podcast: wat nemen studenten wel/niet mee in hun studiekeuze?

Ik ben Annejet, bestuurslid van de Landelijke Studentenvakbond, BSc psychologie en een ‘mismatch’ volgens ons huidige onderwijssysteem. Dit omdat ik niet van plan ben (als ik überhaupt een master wil gaan doen) een master in de richting psychologie te gaan volgen. Toch heb ik, net als ongeveer driekwart van de studenten een weloverwogen studiekeuze gemaakt, ben ik erg tevreden met …

Lees verder »

Scholen mogen zelf rekenexamens maken

Middelbare scholen en mbo-instellingen mogen voortaan zelf rekenexamens gaan maken voor hun leerlingen en studenten. Daarmee komt er een eind aan de landelijk verplichte rekentoets. Dat voorstel doen ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Dit meldt Rijksoverheid. Doordat rekenen voortaan een school- of instellingsexamen wordt, kan het examen beter gaan aansluiten bij …

Lees verder »

De i-Coach: pak jij jouw rol in de digitale onderwijs transitie?

De i-Coach zet digitale middelen effectief in om leren te ondersteunen en op een hoger niveau te brengen! Een deel van de scholen zijn actief bezig met het effectief omgaan met digitale media! Echter, hoe de leerlingen opgeleid worden is afhankelijk van de interesse van afzonderlijke leraren, een bevlogen schoolleider of schoolbestuur die inzet op ICT. Welke rol kan een i-Coach …

Lees verder »

Empoweren heeft effect!

“Empoweren van lerenden”: het grotendeels overdragen van de regie over en de verantwoordelijkheid voor het leren aan de lerende professional zelf. Waarom? Veel organisaties bieden e-learningzelfstudiemodules aan hun medewerkers. Zij zijn verplicht om de modules pagina voor pagina tot zich te nemen en worden zo bij de hand genomen. Als het leermateriaal of training ontbreekt, stopt het leren. Deze aanpak …

Lees verder »

Betere verantwoording onderwijsgeld nodig

Onderwijsbesturen moeten beter gaan verantwoorden hoe zij hun geld uitgeven en waarom. Ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) willen dat besturen gaan vastleggen hoeveel geld hun scholen krijgen, hoeveel reserves er zijn en hoeveel geld er gebruikt wordt voor het bestuur. De ministers volgen daarmee een advies van de Onderwijsraad op, zo schrijven zij maandag in een brief aan de …

Lees verder »