Onderwijs

Wat te doen als onderwijsvernieuwing lastig lijkt?

Door: Hans Vermaak, Adviseur, docent en onderzoeker complexe veranderopgaven. Dit is een lezing van een dik half uur over patroonherkenning. Dat is wat mij betreft een veranderkundig kernthema als het gaat over aanpakken van vraagstukken die weerbarstig zijn – die niet vanzelf gaan. Daar moet je namelijk scherp krijgen welke dynamiek achter die weerbarstigheid schuil gaat, zodat je kan ophouden …

Lees verder »

Effectief orkestreren van leeroplossingen in een matrix: Hoe maak ik mijn leren blended?

Door: Peter van Overbruggen, hoofddocent van de cursus betere performance met werkplekleren. Werkplekleren is actueel. Steeds meer leerprofessionals herkennen en erkennen dat werkplekleren een onmisbaar onderdeel in blended leren is en vooral belangrijk bij het leveren van performance door medewerkers in een bedrijf of organisatie. Dus niet alleen voor beginnende beroepsbeoefenaars (b.v. studenten) maar ook medewerkers die al langer in …

Lees verder »

Onderwijs op afstand: nog eens 3 miljoen euro extra

Het kabinet trekt nog eens 3 miljoen euro uit om leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs van een tablet of laptop te voorzien zodat zij thuis onderwijs op afstand kunnen volgen. Dat helpt om onderwijsachterstanden verder tegen te gaan. Dit meldt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Nu de coronacrisis voortduurt en steeds meer scholen fysiek en onderwijs …

Lees verder »

Minister Slob komt met 25 maatregelen om passend onderwijs te verbeteren

Met 25 maatregelen wil minister Slob (onderwijs) passend onderwijs verbeteren voor leerlingen, ouders en leraren. Leerlingen en hun ouders krijgen meer te zeggen over passend onderwijs. Zo krijgen leerlingen hoorrecht, zodat zij betrokken worden bij besluiten over hun oplossing. Voor ouders komt er betere informatie en komen er duidelijkere stappen wat ze kunnen doen als ze er met de school …

Lees verder »

Herkennen van hoogbegaafde leerlingen

Wist je dat zo’n 16% van alle leerlingen een IQ heeft hoger dan 115? Jij kent ze vast ook wel, die drie of vier getalenteerde leerlingen in de klas die de lesstof gemakkelijk aankunnen en een open leerhouding hebben. In elke klas zit ook vast wel een leerling waarvan je denkt dat er ‘meer uit te halen valt’. Soms lukt …

Lees verder »

Van leslokaal naar leren op afstand

Een herontwerp is nodig als we een hele trainingsdag die we normaal gesproken in een leslokaal organiseren nu helemaal omzetten naar leren op afstand. Jeroen Krouwels schreef er al een stuk over. Deze week heb ik zo’n F2F dag herontworpen en direct verzorgd en graag deel ik met jullie in deze blogpost mijn ontwerpkeuzes en ervaringen. Je kunt ook mijn lesplan …

Lees verder »

Zorgcoördinator in tijden van Corona

Afgelopen weken verzorgden veel middelbare scholen onderwijs op afstand. Als zorgcoordinator is het belangrijk om in deze tijd goed zicht te houden op de leerlingen en ook als we straks weer terug naar school gaan, zijn er een aantal belangrijke zaken om op te pakken. Maarten Jiskoot, docent van de Verkorte opleiding voor de Zorgcoördinator, deelt zijn adviezen:   Adviezen …

Lees verder »

LEESCRISIS?

Uit het laatste internationale PISA onderzoek (2018) blijkt dat Nederlandse leerlingen met name moeite hebben met reflecteren en evalueren. Het opzoeken van informatie kunnen Nederlandse leerlingen beter dan leeftijdgenoten uit andere landen. Ook het letterlijk begrip lijkt in orde. In de recent verschenen ‘Staat van het Onderwijs’ (OCW, 2020) constateert de inspectie dat bijna een kwart van de 15-jarigen onvoldoende …

Lees verder »

Webinar: Inspiratiesessie digitale didactiek

Het webinar: Digitale Didactiek heeft op 30 april 2020 plaatsgevonden. In het webinar, verzorgd door SBO in samenwerking met Sander van Acht van Flooow, leer je meer over effectieve online instructie en het verwerken van leerstof op afstand. Sander is expert op het gebied van digitaal lesmateriaal en blended leren voor scholen. Hij is oprichter van Flooow en veelgevraagd adviseur en …

Lees verder »

Coronacrisis, wat is de invloed op het onderwijs?

Terwijl de Coronacrisis door de wereld raast, maken we alvast de balans op. Welke effecten heeft Corona op organisaties in het algemeen en het onderwijs in het bijzonder? De golven van de Coronacrisis De Coronacrisis komt in een aantal golven over ons heen. De eerste golf is inmiddels bij de meeste organisaties aangekomen. Die heeft voor sommige bedrijven een desastreus …

Lees verder »