Onderwijs

Motiveren vanuit het perspectief van jouw leerlingen

Zijn jouw leerlingen afwachtend? Moet jij harder werken om hen actief bij de les te betrekken? De sleutel ligt in hun motivatie om te leren. Samen met een aantal schoolleiders en docenten van het platform eigentijds onderwijs (Pleion) ontwikkelde Mark Langerwerf, interim schoolleider en onderwijsadviseur, de Motivatie-motor. Daarmee werk je samen met jouw leerlingen aan motivatie. Hoe werkt de Motivatie-motor …

Lees verder »

Waarom is leiderschap in het onderwijs nodig?

“Als je met docenten werkt, weet je dat zij goed opgeleid zijn én weten hoe onderwijs werkt. Je weet dan ook dat zij eigengereid én eigenwijs zijn. Goed leiderschap is nodig om teams aan te sturen, om processen te bewaken, faciliteren en begrenzen, zodat docenten kunnen focussen op het verzorgen van goed onderwijs”, zegt Paula Kaag, organisatieadviseur bij Kaag & …

Lees verder »

Zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Wat is het verschil?

Het is de meest gestelde vraag van startende zorg- en ondersteuningscoördinatoren in het VO en MBO: hoe heet mijn taak/functie eigenlijk? Is het zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Is het ene een taak en het ander een functie? En maakt het verschil hoe ik mezelf noem? Cherifa Hendriks, zorgcoördinator & trainer zal het alvast verklappen: semantics, semantics! Zorgcoördinator Voordat in 2014 de …

Lees verder »

De drie domeinen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De beroepsstandaard, en daarmee het functieprofiel, van de intern begeleider is herschreven. Hier zijn verschillende aanleidingen voor te noemen, zoals: onderwijskwaliteit, de ontwikkeling van professionele leergemeenschappen, de toename van expert-leerkrachten en de wens om preventief te werken. De nieuwe beroepsstandaard focust op drie domeinen, waardoor de intern begeleider transformeert naar een kwaliteitscoördinator. Francis van Haandel, voorzitter van de vakgroep intern …

Lees verder »

De drie pijlers van studentenwelzijn

“We zien de laatste 15 jaar dat het met veel studenten niet zo goed gaat door overmatige stress en druk“, zegt Jolien Dopmeijer, Projectleider Studenten bij het TRIMBOS-instituut. De investering om studentenwelzijn te verbeteren is noodzakelijk om het potentieel van jouw studenten te benutten. “Als je niet goed in je vel zit, leer je niet goed”, stelt Jolien. Hoe verbeter …

Lees verder »

Hoe helpt een aandachtsfunctionaris om huiselijk geweld te herkennen op school?

“45% van de Nederlandse bevolking heeft ooit te maken gehad met huiselijk geweld. In haast iedere groep zit dus wel iemand die het heeft meegemaakt. Als aandachtsfunctionaris in het onderwijs is het jouw taak om collega’s te begeleiden bij het correct handelen bij het vermoeden van huiselijk geweld, daarbij rekening houdend met hun eventuele eigen ervaringen”, zegt Bianca Kruijs. Bianca …

Lees verder »

Hoe implementeer je digitaal summatief of formatief toetsen in het VO?

De traditionele manier van toetsen wordt steeds vaker heroverwogen en vervangen door een veilig, digitaal alternatief. Het maakt het namelijk mogelijk om meer uit toetsen te halen: tijdswinst, betere analyse van resultaten en beveiligde afname zijn enkele voordelen. Hoe verwerk je digitaal toetsen in jouw onderwijs? Voordelen van digitaal toetsen Digitaal toetsen is een realiteit in veel onderwijsinstellingen, mede door …

Lees verder »

Podcast: AI bij Saxion: sAxI als AI-studiecoach voor studenten

Annemieke Bosshardt is de dagvoorzitter van de SBO Onderwijs toetscongressen. Daarnaast is ze eigenaar van Zeg het helder – pen & podium voor goed onderwijs, programmamanager Toetsing & AI bij Hogeschool Saxion en adviseur/trainer examencommissies en auditoren. Annemieke heeft samen met haar Saxion-collega’s meegedaan aan de UT-Hackaton over AI in het onderwijs en won de eerste prijs. Saxion heeft subsidie …

Lees verder »

Podcast: De docent als AI-trainer

Serge de Beer is videospecialist en ontwikkelaar voor leren & presteren. Hij werkt oorspronkelijk veel in het L&D vakgebied, maar sinds de AI ontwikkelingen wordt hij ook veel gevraagd in het onderwijs. In deze podcast beantwoordt hij vragen als: Hoe denk je dat docenten om moeten gaan met de ontwikkeling van generatieve AI? Welke kansen biedt generatieve AI in de …

Lees verder »