Middelbaar Onderwijs

Verschillende gesprekstechnieken voor de vertrouwenspersoon in het onderwijs

De vertrouwenspersoon in het onderwijs krijgt steeds meer te maken met klachten over ongewenste omgangsvormen. Gesprekstechnieken helpen om sneller tot de kern van de klacht te komen. Je leert verschillende gesprekstechnieken kennen tijdens de cursus Vertrouwenspersoon in het onderwijs van SBO. Gina Zanella, vertrouwenspersoon op het Dr. Mollercollege in Waalwijk, heeft de cursus gevolgd. Wat heeft zij hier aan gehad? …

Lees verder »

Hoe vergroten we de onderwijskwaliteit in het mbo?

De onderwijskwaliteit is een belangrijk onderwerp van discussie. De kwaliteit is niet voldoende en daarnaast mist de aansluiting met het bedrijfsleven. Minister Dijkgraaf van onderwijs stelt dat mbo’ers belangrijk zijn voor de toekomst van Nederland, omdat vakmensen hard nodig zijn. Het kabinet gaat dan ook extra miljoenen investeren in de onderwijskwaliteit in het mbo. Hoe gaan ze dit investeren en …

Lees verder »

Hoe verbeter je jouw online onderwijs?

Online onderwijs is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Het brengt andere kansen én uitdagingen met zich mee dan fysiek onderwijs. Online onderwijs vraagt dan ook om andere didactiek om de studenten in jouw klas te motiveren. Hoe betrek je hen actief in het leerproces en hoe realiseer je effectief online onderwijs? De leerlijn Digitale Didactiek van SBO is een goede …

Lees verder »

De voordelen van een feedbackcultuur in jouw klas

Wil jij een feedbackcultuur in de klas realiseren? Je bent niet alleen, de populariteit van formatief handelen groeit. Marloes Bakker en Silvia Hoogvorst, respectievelijk docent chemie en biologie bij MBO Rijnland, hebben zich ook verdiept in feedbackcultuur. Zij schreven zich in voor de opleiding Formatief Handelen van SBO. Wat doen zij na de opleiding anders en hoe reageren hun studenten …

Lees verder »

Hoe vervul jij de taak van i-Coach succesvol?

Jij hebt als i-Coach een belangrijke taak binnen jouw school of scholengroep. ICT is namelijk niet meer weg te denken uit het onderwijs. Kinderen werken op school én thuis steeds vaker digitaal. Dit is een goede ontwikkeling, omdat zij in de toekomst ook ICT gebruiken om te leven en werken. Is de school én zijn jouw collega’s klaar voor een …

Lees verder »

Hoe ga je als vertrouwenspersoon om met ongewenste omgangsvormen?

Helaas staan ongewenste omgangsvormen volop in de aandacht. Het is dus duidelijk dat deze omgangsvormen haast overal voor kunnen komen. De kans is dus ook groot dat jij hiermee te maken krijgt als vertrouwenspersoon. Patricia Ohlsen, sinds 1998 trainer en sinds 2012 vertrouwenspersoon, vertelt in dit artikel hoe jij hiermee om kunt gaan om een sociaal veilige cultuur te realiseren …

Lees verder »

Drie thema’s vormen de onderwijsplannen in de Miljoenennota 2023

Prinsjesdag, het moment dat de onderwijsplannen van het kabinet worden gepresenteerd. Drie thema’s vormen de rode draad: onderwijskwaliteit, aansluiting van de opleiding tot de arbeidsmarkt en kansengelijkheid. Het zijn hot topics in onderwijsland. Wil jij weten wat de onderwijsplannen van het kabinet zijn met betrekking tot deze onderwerpen? Lees dan verder! Onderwijskwaliteit verbeteren als onderdeel van de onderwijsplannen De onderwijskwaliteit …

Lees verder »

Podcast over de vijf basisprincipes van formatief handelen

Formatief handelen is een steeds populairder principe in het mbo. Het is een manier van werken waarbij toetsen en examineren niet centraal staat, maar juist de leerdoelen. Feedback speelt een belangrijke rol. Hiermee meet je namelijk de progressie ten opzichte van het leerdoel. Wil je meer weten over de basisprincipes van formatief handelen? Lees én luister dan verder. Beluister de …

Lees verder »

Waarom is digitale geletterdheid cruciaal voor leren, leven en werken?

Digitale geletterdheid is een belangrijke vaardigheid voor zowel docenten als leerlingen. Leraren leiden namelijk twee derde van hun klas op voor een baan die nog niet bestaat. De samenleving digitaliseert verder en hier horen nieuwe vaardigheden bij die cruciaal zijn om in de toekomst te leren, leven en werken. Hoe kunnen leraren hun leerlingen deze vaardigheden bijbrengen als de eigen …

Lees verder »

Hoe verbeter jij de kwaliteit van toetsing binnen jouw school?

Toetsing is een onmisbaar onderdeel van onderwijs. Het resultaat van toetsen bepaalt namelijk of een leerling wel óf geen diploma krijgt. Je moet dan ook zeker zijn van een goede toetskwaliteit, maar hoe weet je zeker dat jij een kwalitatieve toets hebt opgesteld? Tineke van Es, Adviseur Leren & Toetsen bij Teelen en docent van de opleiding Toetsdeskundige, geeft in …

Lees verder »