Hoger Onderwijs

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we dat niet altijd optimaal ondersteunen of faciliteren? Derk Bransen, specialist reguleren van leren, en Barend Last, expert onderwijsinnovatie, vertellen hoe je strategieën inzet om het reguleren van leren te ondersteunen én hoe je generatieve AI hiervoor inzet. Verwachtingen en mogelijkheden laten aansluiten Barend: “We verwachten …

Lees verder »

Hoe maken jouw leerlingen gebruik van effectieve leerstrategieën?

Leerstrategieën helpen leerlingen om de leerprestaties te verbeteren en docenten om de effectiviteit van hun handelen te verbeteren. Jeltsen Peeters, professor aan de VU Brussel en Gent Universiteit, en Petra Bunnik-Tibbe, onderwijskundig specialist, vertellen hoe leerstrategieën als holistisch proces in de school verwerkt kunnen worden. Schoolleiders spelen een cruciale rol in dit proces. Expliciet leerstrategieën gebruiken Petra: “Als je kijkt …

Lees verder »

Waarom is leiderschap in het onderwijs nodig?

“Als je met docenten werkt, weet je dat zij goed opgeleid zijn én weten hoe onderwijs werkt. Je weet dan ook dat zij eigengereid én eigenwijs zijn. Goed leiderschap is nodig om teams aan te sturen, om processen te bewaken, faciliteren en begrenzen, zodat docenten kunnen focussen op het verzorgen van goed onderwijs”, zegt Paula Kaag, organisatieadviseur bij Kaag & …

Lees verder »

Onderwijskwaliteit en gelijke kansen prioriteit tijdens Prinsjesdag 2023

De derde dinsdag van september: Prinsjesdag. Een dag van optimisme en kritiek waar het demissionaire kabinet de onderwijsplannen voor 2024 heeft gepresenteerd. De Nederlandse onderwijsbegroting voor 2024 bedraagt 55,4 miljard euro. Bestrijding van het lerarentekort en kansenongelijkheid blijven prioriteiten in de onderwijsbegroting. Goed onderwijs en basisvaardigheden: een basisrecht De dalende onderwijskwaliteit is een terugkerend thema dat ook in 2024 hoog …

Lees verder »

Luister naar de student om de motivatie om te leren te bevorderen

Gedurende het schooljaar 2021-2022 stopten ruim 30.000 studenten voortijdig met hun studie, haast allemaal mbo’ers. Emma de Nooij, mbo-uitblinker en onlangs afgestudeerde student Mediaredactie bij ROC van Twente, zegt dat een gebrek aan motivatie hieraan ten grondslag ligt. Waar komt dit gebrek aan motivatie vandaan en wat kunnen we eraan doen? Waarom neemt de motivatie om te leren af? Emma: …

Lees verder »

Zeven criteria voor effectieve communicatie in het onderwijs

Communicatie is erg belangrijk in de concurrerende markt van het onderwijs. Hoe overtuig je studenten om voor jouw opleiding te kiezen? Hoe pak je in een wereld vol ruis de aandacht van jouw lezer? Martin van Kranenburg, neuromarketeer, deelt de zeven criteria waarmee je bepaalt of jouw tekst goed genoeg is om op te vallen in de zee van online …

Lees verder »

Vier boekentips voor de middenmanager

Je bent als middenmanager verantwoordelijk voor de aansturing en het functioneren van jouw school, bijvoorbeeld op het gebied van pedagogische en onderwijsinhoudelijke voortgang. Deze verantwoordelijkheid kan druk met zich meebrengen voor startende onderwijsprofessionals die doorgroeien naar een schoolleidersfunctie, bijvoorbeeld als teamleider of conrector. Uit onderzoek naar de ontwikkeling van (onderwijs)professionals blijkt dan ook dat zij gerichte begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld …

Lees verder »

Prikkels, hoe zit dat?

Een op de drie tot vier kinderen in het basisonderwijs heeft een niet optimale verwerking van zintuigelijke prikkels. Er worden regelmatig hulpmiddelen in de klas ingezet, maar deze werken niet altijd, omdat ze niet op de juiste manier worden ingezet. Deze bevindingen zijn te lezen in de WOBBLE Studie. De belangrijkste bevindingen zijn: 29 tot 36 procent van de kinderen …

Lees verder »

Drie leerstrategieën die kwaadaardig zijn voor het leren

Maak jij gebruik van leerstrategieën in jouw les? De kans is aanwezig dat deze leren juist tegengaan. Paul Kirschner, emeritus-hoogleraar onderwijspsychologie bij de Open Universiteit en gasthoogleraar aan de Thomas More Hogeschool in België, is bij onderzoek een heleboel mythes tegengekomen. Een deel daarvan klopt simpelweg niet, maar een ander deel is daadwerkelijk leerdodend. Paul deelt in dit artikel drie …

Lees verder »