Voortgezet Onderwijs

Tweede Kamerverkiezingen: wat willen de partijen met het onderwijs?

Op 17 maart is het zover: de Tweede Kamerverkiezingen. Wegens de uitzonderlijke tijden waarin we ons momenteel bevinden lijken de spanningen rond deze verkiezingen extra hoog op te lopen. De focus ligt op de corona-aanpak, maar er wordt ook veel aandacht besteed aan het onderwijs in de verkiezingsprogramma’s. Zie je door de bomen het bos niet meer? De Nationale Onderwijsgids …

Lees verder »

Waardecreatie, de moraal in het bedrijfsleven

Waardecreatie voor een brede groep belangstellenden moet het belangrijkste doel zijn van iedere organisatie, ook in het onderwijs. In de literatuur heet dat de ‘Why’, de ‘bedoeling’ of ‘purpose’. In de module over de strategische positionering van de school (verkorte opleiding Educational Leadership) speelt die purpose een belangrijke rol. Bert Peene, die deze module verzorgt, schreef voor Managementboek Magazine de …

Lees verder »

Middle managers hebben een unieke positie

Het middenmanagement vervult nog lang niet in alle organisaties de sleutelrol die zij moet vervullen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Tot die conclusie komen de auteurs van het boek ‘Leading from the Middle. Nieuw samenspel tussen de top en het midden van organisaties’. Zij gingen het gesprek aan met leidinggevenden van hoog tot laag in uiteenlopende sectoren en stelden …

Lees verder »

Onderwijs op afstand: nog eens 3 miljoen euro extra

Het kabinet trekt nog eens 3 miljoen euro uit om leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs van een tablet of laptop te voorzien zodat zij thuis onderwijs op afstand kunnen volgen. Dat helpt om onderwijsachterstanden verder tegen te gaan. Dit meldt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Nu de coronacrisis voortduurt en steeds meer scholen fysiek en onderwijs …

Lees verder »

Minister Slob komt met 25 maatregelen om passend onderwijs te verbeteren

Met 25 maatregelen wil minister Slob (onderwijs) passend onderwijs verbeteren voor leerlingen, ouders en leraren. Leerlingen en hun ouders krijgen meer te zeggen over passend onderwijs. Zo krijgen leerlingen hoorrecht, zodat zij betrokken worden bij besluiten over hun oplossing. Voor ouders komt er betere informatie en komen er duidelijkere stappen wat ze kunnen doen als ze er met de school …

Lees verder »

Van leslokaal naar leren op afstand

Een herontwerp is nodig als we een hele trainingsdag die we normaal gesproken in een leslokaal organiseren nu helemaal omzetten naar leren op afstand. Jeroen Krouwels schreef er al een stuk over. Deze week heb ik zo’n F2F dag herontworpen en direct verzorgd en graag deel ik met jullie in deze blogpost mijn ontwerpkeuzes en ervaringen. Je kunt ook mijn lesplan …

Lees verder »

LEESCRISIS?

Uit het laatste internationale PISA onderzoek (2018) blijkt dat Nederlandse leerlingen met name moeite hebben met reflecteren en evalueren. Het opzoeken van informatie kunnen Nederlandse leerlingen beter dan leeftijdgenoten uit andere landen. Ook het letterlijk begrip lijkt in orde. In de recent verschenen ‘Staat van het Onderwijs’ (OCW, 2020) constateert de inspectie dat bijna een kwart van de 15-jarigen onvoldoende …

Lees verder »

Webinar: Inspiratiesessie digitale didactiek

Het webinar: Digitale Didactiek heeft op 30 april 2020 plaatsgevonden. In het webinar, verzorgd door SBO in samenwerking met Sander van Acht van Flooow, leer je meer over effectieve online instructie en het verwerken van leerstof op afstand. Sander is expert op het gebied van digitaal lesmateriaal en blended leren voor scholen. Hij is oprichter van Flooow en veelgevraagd adviseur en …

Lees verder »

Podcast: Een leven lang leren

Ons denken over onderwijs deugt niet. We besteden te weinig aandacht aan de woorden die we gebruiken om het onderwijs te beschrijven. Woorden geven begrip, maar ook onbegrip. Filosoof Jan Bransen bespreekt in deze podcast de onterechte suggestie dat er een tweedeling bestaat tussen leren en leven. De aanname dat je eerst jarenlang moet leren voor je kunt meedoen aan …

Lees verder »

Podcast: Op weg naar flexibel onderwijs

De wereld verandert heel snel. We moeten met het onderwijs meebewegen met de dynamische wereld. Flexibel onderwijs is een must, maar hoe doen we dat? Paul den Hertog legt uit wat flexibiliseren inhoudt, welke obstakels er zijn en hoe flexibiliseren er in het buitenland uitziet. Voorzichtig werpt hij een blik op de toekomst: wat betekent flexibiliseren voor ons onderwijsstelsel en …

Lees verder »