Steven Van Belleghem over de kracht van conversatie

Door Margot Schmitz

‘Verzilver emotionele band van leerlingen met school’

Steven Van BelleghemSteven Van Belleghem is zonder meer de thought leader wat sociale media en digitale marketing betreft. Met zijn boek The Conversation Manager ontketende hij vier jaar geleden een ware revolutie in de marcomwereld. En nu komt Van Belleghem op 4 november speciaal voor onderwijsprofessionals naar Nederland, met een lezing over de kracht van conversatie. ‘Van de emotionele band die leerlingen met hun school hebben, kan Coca Cola alleen maar dromen.’

Zalig. Zo noemt Vlaming Van Belleghem het onderwijs. Daarmee doelt hij op de klanten van de onderwijssector: de kinderen en – later – de jongvolwassenen. ‘Vanaf de eerste dag dat ze een voet in het klaslokaal zetten, blijven ze ongelooflijk betrokken bij “hun” school.’ Daarmee beschikt elke onderwijsinstelling over een leger aan ambassadeurs. ‘Er zijn maar twee sectoren waar de klant spreekt in de wij-vorm: het onderwijs en de voetballerij. Grote merken likken daar hun vingers bij af.’

Ervaringen van levensbelang

Vreemd genoeg blijft dit potentieel aan verkopers in het onderwijs grotendeels onbenut. ‘Scholen beseffen niet wat ze in huis hebben, omdat ze leerlingen en hun ouders niet als klanten beschouwen.’ Waarom is dit belangrijk? ‘Goede ervaringen zijn van levensbelang voor scholen: hun reputatie bepaalt de schoolkeuze van leerlingen. Je kunt natuurlijk zelf heel hard roepen hoe goed je bent, maar het is natuurlijk veel geloofwaardiger als je klanten tevreden over je zijn en die goede ervaringen delen. We weten allemaal dat de allermooiste site van een reisorganisatie niet op kan tegen de ratings op booking.com…’

Vier tips van Van Belleghem

De emotionele band van leerlingen met hun school is dus goud waard. Helder. Wat zouden ze moeten doen om dit potentieel te verzilveren? Vier tips van Steven Van Belleghem.

  1. Maak de ervaringen die leerlingen opdoen leuker. Een diploma-uitreiking moet een belevenis zijn.
  2. Zet leerlingen – maar ook ouders, docenten en teamleiders – en studenten aan of daag ze uit om over hun ervaringen te converseren. On- (via sociale media) en offline. Het aantal conversaties stijgt niet zomaar. Dat vraagt om een aantal gericht acties (zie 1 en 3).
  3. Maak samen met leerlingen en studenten content en deel die verhalen. Het maken van een reportage over bijvoorbeeld een open dag of schoolkamp – inclusief video en foto’s – vinden jonge mensen hartstikke leuk.
  4. Maak gebruik van de kracht van de crowd. Scholen en hun leerlingen hebben vaak hele goede ideeën, maar geen geld. Ze zouden daarvoor een beroep moeten doen op ouders. Waarom geen crowdfunding?

Gedeelde trots

Het een versterkt het ander. Een goede reputatie helpt zeker bij crowdfunding. Spannende of intense ervaringen leveren gespreksstof op: conversatie! ‘Docenten kunnen hier ook een bijdrage aan leveren: 40 procent van de docenten is trots op zijn school, maar deelt die trots niet op sociale media. Het zijn nog steeds uitzonderingen die dit wel doen. Zij worden meewarig aangekeken door hun collega’s. Terwijl onderwijsinstellingen deze mensen dankbaar zouden moeten zijn.’

Steven Van Belleghem is inspirator bij B-Conversational en auteur van The Conversation Manager en The Conversation Company. Op dit moment werkt hij aan een nieuw boek: When digital becomes human. Op 4 november spreekt Van Belleghem op het congres Marcom in het onderwijs. Schrijf je in!

Bekijk ook de lezing van Steven op TEDx

Over Margot Schmitz

Margot is gespecialiseerd in de onderwijs- en zorgsector, maar is tegelijkertijd een alleseter. Dat geldt voor onderwerpen én producten: van ROC tot vervoersconcessie, van conceptontwikkeling tot communicatieplan.

Bekijk ook

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *