Toetskwaliteit: moeten we streven naar de Finse onderwijsmethode?

Analyses van het Finse ‘wonder’-systeem wijzen dezelfde richting uit. Goed onderwijs in de toekomst kan gerealiseerd worden door drie fundamentele peilers uit te bouwen in onze instellingen:

  1. laat docenten continue in teams werken;
  2. geef maximale autonomie en schaf externe controles af (meer verantwoordelijkheid en vertrouwen, minder verantwoording op basis van tests);
  3. bouw verder op evidentie en onderzoek.

Meer weten over toetskwaliteit in het HO?

Er wordt meer verteld over deze Finse methode van werken door onze topspreker Prof. Dr. F. Dochy (Universiteit Leuven en Maastricht) tijdens het congres Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs op 23 en 24 april.

Drie redenen waarom u hierbij moét zijn:

  • u krijgt een totaaloverzicht van de relevante wetenschappelijke onderzoeken, de laatste ontwikkelingen en visies over toetsen & examineren;
  • u hoort inspirerende sprekers en deelt cases uit de dagelijkse praktijk;
  • u krijgt concrete handvatten en leermomenten waar u direct mee aan de slag kunt.

Over Anemone

Bekijk ook

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *