Bron: Nationale Onderwijsgids
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong komen geregeld in de knel door gebrek aan signalering van hun voorsprong. Door het snelle leren van ‘slimme’ kinderen zou bij veel begeleiders het beeld ontstaan dat zij geen hulp nodig hebben bij hun ontwikkeling. Toch hebben ook deze kinderen hulp nodig en is vroegsignalering in het belang van deze kinderen. Het maakt hen gelukkiger en kan latere leer- en gedragsproblemen voorkomen. Dat meldt Vakblad Vroeg.
Zo’n 2,5 procent van de kinderen heeft een ontwikkelingsvoorsprong. Dit percentage ligt hoger dan het aantal kinderen dat bijvoorbeeld de diagnose autisme krijgt. Het is voor jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong belangrijk om te weten dat zijn hersenen sneller werken dan bij andere kinderen. De kinderen kunnen zich eenzaam en ongelukkig gaan voelen als zij geen kinderen om zich heen hebben die qua ontwikkeling even ver zijn. Dit kan zich uiten in sociale onhandigheid en onderpresteren op school.
Vroegsignalering is dus ook erg belangrijk voor kinderen die een voorsprong hebben, zodat ook deze kinderen een gezonde ontwikkeling hebben. Ook peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en scholen hebben hier een rol in. Die partijen moeten namelijk adequaat inspelen op de behoeftes van het kind.
Hoe haalt u het maximale leerresultaat uit getalenteerde leerlingen?
Dat leert u tijdens de Opleiding Talentbegeleider Basisonderwijs of de Opleiding Talentbegeleider VO. Na de opleiding weet u hoe u moet voldoen aan de eisen van de schoolinspectie m.b.t. passend onderwijs voor de bovenkant en kunt u passend onderwijs geven aan meer- en hoogbegaafden.
Bekijk het programma van de opleiding Talentbegeleider Basisonderwijs