In deze whitepaper (Engelstalig) wordt door Léon de Caluwé uitgelegd wat doorgaans onder interveniëren wordt verstaan. Daarnaast vertelt hij hoe interventies passen binnen een veranderstrategie in uw onderwijsinstelling.
Om u te helpen om een weloverwogen interventieplan te maken, worden verschillende typen interventies besproken (gericht op individuen, groepen, organisaties en zelfs netwerken van organisaties).
Inhoudsopgave
- Introductie
- Interventie en interventieplan
- Interventies gericht op individuen, groepen en organisaties
- Interventies geordend naar werkzame principes
- Interventies geordend naar denkpatronen en paradigma’s
- Conclusie
Meer weten?
Congres Marketing en Communicatie in het Onderwijs
Léon de Caluwé is senior partner bij Twynstra Gudde, management consultants te Amersfoort en hoogleraar advieskunde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij heeft ruim dertig jaar ervaring als praktizerend organisatie-adviseur in alle denkbare sectoren en branches van de samenleving. Hij heeft een uitgebreide lijst van publicaties, is gepromoveerd op een onderwerp uit de veranderkunde en doet onderzoek naar effecten van advieswerk.
Hij zal tijdens de Masterclassdag van het Congres Marketing en Communicatie in het Onderwijs ingaan op diverse management en verandertheorieën:
- manieren van kijken naar veranderen
- omgaan met spanningen en paradoxen
- we zijn meer gesteld op stabiliteit dan op veranderen
- etc.
Nationaal Hoger Onderwijs Congres
In het Strategisch PreSeminar van het Nationaal Hoger Onderwijs Congres 2013 geeft Prof. Dr. Gerhard Smid u aan hoe u uw onderwijsmanagers meekrijgt in veranderingen.