- De telefoon
Zowel uitgaande als binnenkomende gesprekken. Uitgaande telefoontjes heb je zelf in de hand. Als je meerdere telefoontjes moet plegen, plan ze dan achter elkaar. Dat is veel effectiever dan de gesprekken te verspreiden over de hele week. - De e-mail
Kijk niet constant naar je inbox als er e-mailtjes binnenkomen. Dit leidt af van je huidige taak. Zet desnoods je e-mail uit en kijk er einde van de ochtend en einde van de middag naar. - Collega’s
Collega’s die langskomen om dingen te bespreken of te kletsen. Dit leidt ook af van je huidige taak. Probeer een afspraak te plannen of zeg dat het nu niet goed uitkomt. - Uitstellen van taken
Van uitstel komt vaak afstel. Bepaal voor iedere taak of situatie de urgentie- en belangrijkheidsgraad. Plan deze in en voer deze, op de gekozen datum en tijd, ook uit. - Niet realistisch tijdsbeeld
We denken al gauw dat iets slechts tien minuten duurt. Maar als we op die tien minuten terugblikken blijkt het een half uur gekost te hebben. Denk realistisch na hoeveel tijd een taak in beslag neemt. - Besluiteloosheid
Blijf niet eindeloos uitstellen, maar hak de knoop door. Het kan veel energie kosten als je geen keuze maakt. - Geen nee durven zeggen
Als je geen nee zegt, zeg je eigenlijk ja. Maak niemand anders de baas van over je planning en agenda. Neem natuurlijk wel advies aan van je collega’s.
Bekijk ook
Maximaal vier jaar gevangenisstraf voor bezit van pedohandboeken
Vanaf 1 juli 2023 is het verboden om in bezit te zijn van materiaal waarin …