Lisette Zwerts is begeleider van de post bachelor jaaropleiding Bedrijfskundig Zorgmanagement.
Ik begeleid de studenten bij de integrale jaaropdracht: het schrijven van een jaarplan. Gedurende het hele jaar kunnen studenten hun opgedane kennis in de modules toepassen binnen het concept jaarplan wat ze aan het schrijven zijn. Op deze manier wordt snel helder wát je hebt aan de stof die je bestudeert binnen je job als zorgmanager. Studenten zijn vaak zelf verbaasd over de dingen die ze concreet kunnen uitvoeren op hun afdeling/unit aan de hand van de opgedane kennis. Juist bij het Jaarplan wordt de vertaalslag gemaakt van opgedane kennis naar uitvoering in de praktijk.
Van theorie naar praktijk
Vanuit mijn ervaringen als zorgmanager weet ik dat het maken van de vertaalslag van kennis naar praktijk één van de moeilijkste zaken is binnen je leiderschap. Leiders die hiertoe in staat zijn én die dit ook uit kunnen leggen aan werknemers ‘krijgen hun mensen mee’. Op die manier schep je randvoorwaarden om samen te komen tot gewenste resultaten i.p.v. dat die van bovenaf opgelegd worden (topdown). Medewerkers respecteren je kennis van zaken en voelen zich meegenomen in veranderingsprocessen. Tijdens mijn begeleiding merk ik vaak dat studenten ineens ‘het licht zien’, dat zijn de mooiste momenten binnen die begeleiding. Wanneer het kwartje is gevallen komen studenten met mooie voorbeelden of plannen van zaken die ze binnen hun werk gaan uitvoeren.
Veranderingsprocessen op de werkvloer
Ik spreek vaak met zorgmanagers en daarbij speelt steeds de vraag: hoe neem je je medewerkers mee in veranderingen en naar gewenste resultaten? Het verbaast mij dat de vertaling van gewenste resultaten naar concrete acties op de werkvloer nog steeds niet gezien wordt als een vaardigheid die je als zorgmanager MOET hebben. Tijdens deze opleiding leer je hoe je gewenste resultaten omzet naar concrete acties en hoe je medewerkers hierin meekrijgt.