De term digitalisering lijkt op het eerste gezicht negatief voor het voortbestaan van de financial controller en business controller. Het wordt vaak genoemd als één van de beroepen waarbij je in de huidige vorm veel kan automatiseren. Gaan we in de toekomst daadwerkelijk steeds kleinere financiële afdelingen krijgen of kunnen we als controllers meebewegen in deze nieuwe wereld?
Hieronder volgen drie tips voor een toekomstbestendige controller in de digitale wereld.
1. Vakkennis én vakbekwaam
Als financieel professional is het van belang dat je de juiste handelingen verricht. Cijfers liegen niet en kunnen controversiële zaken voor het voetlicht brengen. Je conclusies, handelen en rapporten kunnen grote gevolgen hebben. Daarom is het van belang dat je ook vakbekwaam bent. Je moet weten hoe je bepaalde zaken presenteert. Je moet overeind blijven tussen verschillende krachtenvelden en dus over de juiste sociale vaardigheden beschikken. Daarnaast is het van belang dat je tijdens dit proces constant reflecteert op elkaars handelen. Zijn we op de goede weg en wat kunnen eventuele vervolgstappen zijn? Met alleen kennis van cijfers, overleef je de digitalisering niet.
2. Moreel kompas?
Controllers worden vaak het moreel kompas van een organisatie genoemd. Als controller moet je juist zien te voorkomen dat het geweten van de organisatie op één plaats komt te liggen. Uiteraard dien je over een moreel kompas te beschikken, maar dat geldt niet alleen voor jou. Het is juist de kunst om ook andere afdelingen en medewerkers na te laten denken over hun handelen. Dit maakt het werk voor een controller veel efficiënter.
3. Decentralisatie van informatie
Decentralisatie van informatie is misschien wel de grootste verandering voor een controller. Voorheen haalde een controller binnen de verschillende afdelingen informatie op, het werd centraal verwerkt en uiteindelijk werd hier een rapportage van gemaakt. Vanwege de digitalisering hebben we tegenwoordig constant toegang tot alle informatie. Crediteuren, debiteuren en voorraad is real time beschikbaar. Informatie wordt op alle niveaus verzameld en als controller hoef je deze informatie vaak alleen nog maar netjes te verwerken. De grootste uitdaging voor een controller is om uit te zoeken of we met deze informatie weten wat we willen weten. De kwaliteit en betrouwbaarheid van de informatie wordt belangrijk. Je bent niet langer degene die alle informatie ophaalt, maar degene die toetst of er gewerkt wordt met betrouwbare gegevens. Kwantiteit zorgt namelijk niet automatisch voor meer inhoudelijke informatie. Ook is het leggen van de juiste verbanden iets wat een moderne controller moet beheersen. Zegt de ene uitkomst ook iets over de andere? Hier ligt de toekomst van een controller.
Wil je leren hoe je deze nieuwe rol eigen maakt en bovenstaande tips in de praktijk brengt? Bekijk dan de opleiding Controllersopleiding voor de Overheid en Non-Profit.
Bezoek de opleiding