Welke vaardigheden zijn nodig om programma’s aan te sturen?

De rol van programmamanager vraagt andere vaardigheden dan de rol van projectmanager, zo ondervond Jan-Hauke Mens. De doelstellingen van een programma zijn vaak divers en strategisch, het is in veel gevallen een proces van meerdere jaren en je krijgt te maken met stakeholders met uiteenlopende belangen. Jan-Hauke schreef zich in voor de opleiding Programmamanagement voor overheid en non-profit om de rol van programmamanager te kunnen nemen. Wat heeft hij geleerd?

Ondersteuning bij programmamanagement

Jan-Hauke: “Ik werk bij Woonstede, een woningcorporatie in Ede, als projectontwikkelaar en sinds kort ook als programmamanager. Ik had al veel ervaring als projectmanager en daardoor gewend om toe te werken naar een resultaat. Je hebt bij programma’s te maken met een breder palet aan doelstellingen, waar projecten onder hangen. Dat vraagt meer om aan te sturen dan bij projecten, en daar wilde ik bij ondersteund worden. Mijn werkgever faciliteerde mijn verzoek graag, dus vandaar dat ik de stap heb gezet om de opleiding Programmamanagement voor overheid en non-profit te volgen”.

Dynamiek in een programma

Een programma is abstracter en meer gericht op het realiseren van strategische doelen dan projecten, en in ons geval is het ook nog wat politieker doordat we in het programma nauw samenwerken met de gemeente. Daardoor komt lobbyen er ook bij kijken, richting directie, maar ook richting bestuurders en gemeentepolitiek. Dit is ook wel eens onderdeel van een project, maar wel met een andere dynamiek. Tijdens een project heb je meer zeggenschap over de onderdelen, bij een programma is dat niet altijd even duidelijk”, legt Jan-Hauke uit.

Een casus voor de opleiding

Mijn leervraag voorafgaand aan de opleiding was gekoppeld aan een opgave die we eerder hebben gehad: een buurt in Ede waar bestaanszekerheid onder druk staat en de leefomgeving om kwaliteitsverbetering vraagt. Dat heb ik tijdens de opleiding verder kunnen brengen, omdat dat programma in de opbouwfase zat. Dat sloot perfect aan bij een aantal onderdelen van de leergang, zoals het doel- en inspanningennetwerk en de opzet van een programmaplan”, illustreert Jan-Hauke.

De vertaling naar strategische doelen

Jan-Hauke: “Het doel- en inspanningennetwerk was heel waardevol om de gebiedsvisie te vertalen naar de strategische doelen en vanuit daar naar concrete inspanningen. Die manier van denken was nieuw voor mij, en dat heb ik kunnen toetsen en aanscherpen met mede-cursisten tijdens de opleiding.

Nieuwe inzichten

Ik ben na de opleiding bevestigd in de dingen die ik al wist, aangevuld met nieuwe inzichten over aansturing. Bijvoorbeeld als het gaat over de mate waarin je regie voert of eigenaarschap hebt, of budgetten en de onderdelen daarvan. Het belangrijkste inzicht daarin zijn toch de vele kopjes koffie die je moet drinken om je programma verder te brengen. Maak dingen bespreekbaar, ook al zijn ze tot op heden op een bepaalde manier georganiseerd. Dan kan je het binnen de scope van het programma brengen en kun je daar op sturen. Dat inzicht heeft tot heel waardevolle gesprekken geleid”, sluit Jan-Hauke af.

Verbeter jouw programmamanagement

Wil jij, net als Jan-Hauke, ontdekken wat er zowel praktisch als theoretisch komt kijken bij het aansturen van een programma? Meld je dan aan voor de opleiding Programmamanagement voor overheid en non-profit van SBO. Tijdens deze opleiding is aandacht voor alle aspecten van het programma: structuur, omgevingsmanagement, samenwerking en persoonlijk leiderschap. Wil je meer weten over de verschillende modules? Vraag dan de brochure aan. De opleiding is ook op maat te volgen als Incompany-traject.

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Welke impact heeft AI op de controller in de publieke sector?

De impact van AI is onmiskenbaar, zo ook op het vak van controller. Waarom is …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *