Luchtkwaliteit: Het blijft een lastig issue

In de actualiteit vinden we steeds meer terug over de luchtkwaliteit in Nederland. Logisch, want luchtkwaliteit is belangrijk! Iedere dag stoten we als mensen “vieze” lucht uit. Deze lucht bevat fijnstof en stikstofdioxide. Dit komt bijvoorbeeld uit de uitlaat van je auto, maar ook van de industrie, en zelfs van de bio-industrie. Als de concentratie van deze stoffen te hoog is, dan kunnen we daar als mens bewust of onbewust last van hebben. Een astma-patiënt kan last krijgen van zijn ademhaling, en als de concentratie erg hoog is, dan kun je met je gezonde longen hier ook aardig van gaan hoesten.

Er zijn wetenschappelijke bewijzen gevonden dat onze luchtkwaliteit invloed heeft op hoe lang we leven. Als de luchtkwaliteit niet goed is, zou ons leven aanzienlijk verkort kunnen worden. Milieudefensie staat in ieder geval duidelijk aan de kant van de burger en heeft zelfs tegen de overheid geprocedeerd om de opgelegde regels uit Europa na te komen. Helaas is dit niet gelukt en het is nog maar de vraag of we de Europese luchtkwaliteitsnormen in 2020 alsnog gaan halen.

Maar, ondanks dat we er als burger niet veel bij stil staan, hebben we in Nederland inderdaad een “red zone” in de Randstad en diverse plekken daarbuiten. Dit betekent dat hier de luchtkwaliteit niet goed is. Eén van de grootste veroorzakers is het verkeer. Ik kan mij twee redenen voor de geest halen die dit verergeren:

  1. We zijn op veel wegen 130 km per uur gaan rijden en er is al bewezen dat we door harder rijden meer stikstofdioxide uitstoten.
  2. Door economische groei is er meer verkeer ontstaan, welke de al bestaande knelpunten in ons wegennetwerk geen goed doen.

Bij navraag hierover bij docent Erik Dans van de opleiding Milieurecht, gespecialiseerd in luchtkwaliteit, kunnen we eigenlijk concluderen dat het 130 km per uur rijden inderdaad niet geholpen heeft. Feit is dat de knelpunten in de Randstad blijven bestaan en dat er hiervoor specifiek nog geen concrete oplossingen zijn gevonden. Er worden natuurlijk wel experimenten gedaan met de albekende borden op de knelpunten waarbij je in de spits minder hard mag rijden. Maar of dit nu de oplossing is? Ik weet het niet.

Laten we concluderen dat het een lastig issue blijft en dat we vooral zelf de verandering kunnen zijn door een keer vaker de fiets te nemen dan de auto!
Wil je inhoudelijk meer weten over de luchtkwaliteitseisen? Dan raad ik je zeker aan om de opleiding Milieurecht te gaan volgen!

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

De Nederlandse strategie voor klimaatadaptatie als uitgangspunt

“De IPCC-guidelines voor klimaatadaptatie uit 1994 voldoen niet meer, daarom worden deze in de komende …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *