Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer.
Cees Wildervanck is helemaal niet te spreken over provincies en gemeenten die maar wat aan rommelen met strepen op het wegdek. Je kunt vaak alleen aan de borden zien hoe hard je mag en dat was nou net niet de bedoeling.
Onduidelijkheid bij weggebruikers
Volgens hem is het wegdek nog lang niet overal van de juiste strepen voorzien. Er zijn nu bijvoorbeeld wegen met twee witte lijnen en een groen vlak in het midden. Dat is het teken voor een autoweg, waar je 100 kilometer per uur mag. Maar het is hier en daar ook groen op plekken waar je maar 70 mag. Weggebruikers weten niet meer waar ze aan toe zijn, want Rijkswaterstaat doet het wel overal goed.
Geen elegante manier
Ook lang niet alle 60 km-wegen zijn volgens Cees Wildervanck duidelijk te herkennen. Er zijn nu dure hectometerpaaltjes met de snelheid erop, terwijl het de bedoeling was dat met de belijning duidelijk te maken. Het lijkt erop dat er eerst borden worden neergezet zodat er toch iets aan de veiligheid is gedaan, maar ik vind dat geen elegante manier van werken.
Richtlijnen
Cees Wildervanck vindt wel dat de landelijke richtlijnen moeten worden gevolgd, maar twijfelt aan het succes van de nieuwe belijning. Op een 60 km-weg is de middenstreep weggehaald en staan zijstrepen iets verder van de wegrand dan bij een 80 km-weg. Daardoor gaan mensen uit zichzelf langzamer rijden, maar dat effect is na een half jaar vaak verdwenen.
Meer weten?
Tijdens de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer hoort u van Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog, hoe verkeersongelukken worden veroorzaakt en kunnen worden voorkomen.