Laat je niet afleiden in het verkeer

We doen er steeds meer bij terwijl we autorijden. Dat leidt tot ongelukken. Automobilisten moeten zich realiseren dat autorijden de volle aandacht vraagt.

Autorijden en bellen, sms’en, mailen

Eten en intussen dat koffiebekertje vasthouden deden we altijd al. Toen kwam de mobiele telefoon. Inmiddels stellen we onderweg onze navigatie in, sms’en en mailen we en sommigen kijken zelfs een dvd. “Neem alleen bellen. Bellen gedurende het autorijden is gevaarlijk,” zegt Cees Wildervanck. “Het neemt aandacht in beslag die je nodig hebt voor het rijden. Er is een overvloed aan onderzoek waaruit blijkt dat mobiel bellen gevaarlijk is. De kans op een ongeval wordt vier tot negen keer zo groot, en er vallen daardoor in ons land zo’n 30 doden en 300 zwaargewonden per jaar.

Aandacht

Praten met een passagier of luisteren naar de radio leidt ook af, maar lang zoveel niet. Cees Wildervanck: “Doordat je gesprekspartner aan de telefoon niet bij je in de auto zit kan die niet zien wanneer jij even al je aandacht bij het verkeer nodig hebt. Daardoor voel je je niet geëxcuseerd wanneer jij je aandacht even niet bij het gesprek hebt en je concentreert op het verkeer.” Ook handsfree bellen is onveilig. Cees Wildervanck: “Dat handsfree bellen veilig is, is een hardnekkig misverstand. Het gaat erom dat jij je aandacht niet bij het rijden hebt. Of jij je mobieltje wel of niet moet vasthouden valt daarbij in het niet.”

Verbieden

De kans dat handsfree bellen verboden wordt, schat Cees Wildervanck voorlopig laag in. “Zo’n verbod is niet te handhaven. De politie kan van buitenaf immers niet zien of de chauffeur een liedje zingt of handsfree zit te bellen. Maar na een ongeval wordt soms wel nagegaan of iemand heeft zitten bellen. En dan kan dus worden geconstateerd dat hij zijn aandacht niet bij het verkeer had.” Cees Wildervanck verwacht meer van de ommezwaai in het beleid van bedrijven en organisaties. “Shell, BP, Gasunie en Unilever verbieden hun werknemers te bellen als ze rijden. Die tonen dus verantwoordelijkheidsgevoel. Wat dat betreft is het vreemd dat de meeste auto’s van de overheid zijn voorzien van een carkit. Zo wordt een werknemer aangemoedigd tot gevaarlijk gedrag.”

Meer weten?
Tijdens de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer hoort u van Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog, hoe verkeersongelukken worden veroorzaakt en kunnen worden voorkomen.

Over Cees Wildervanck

Cees is docent aan de opleiding Verkeersveiligheid en mobiliteit en lid van de Kamer Wegverkeer van de Raad voor de Transportveiligheid. Cees is als zelfstandig verkeerspsycholoog gespecialiseerd in de menselijke factor in het verkeer en vervoer. Hij is bijna 40 jaar actief op het terrein van verkeersveiligheid en verkeerspsychologie. Zo was hij docent aan de HTS Leeuwarden afdeling Verkeerstechniek, afdelingshoofd van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat en secretaris van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Groningen.

Bekijk ook

Gebiedsontwikkeling in stedelijke gebieden belangrijker dan ooit door klimaatverandering

Een extreme bui kan schade veroorzaken met kosten die oplopen tot wel honderden miljoenen euro’s …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *