Het Nederlands – Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO) heeft belangrijke verschillen van de beoordelingskaders accreditatiestelsel hoger onderwijs Nederland 2014 – 2016 in kaart gebracht.
Meer eigenaarschap medewerkers en studenten Lastenverlichting
- binnen het beoordelingskader is het aantal soorten beoordelingen teruggebracht van 7 naar 2 (instellingstoets kwaliteitszorg (ITK) en opleidingsbeoordeling). Overlap kader ITK en beperkte beoordeling weggenomen;
- veel ruimte om beoordeling af te stemmen op eigen doelstellingen en interne kwaliteitszorg:
- zelfevaluatie vormvrij, mogelijkheid om gebruik te maken van bestaande documenten;
- instelling is ‘in de lead’ voor wat betreft materiaal ter inzage tijdens locatiebezoeken (naar eigen inzicht). Panels zijn terughoudend in het opvragen van aanvullende informatie;
- opleidingsbeoordeling: mogelijkheid om als sector in gesprek te gaan met NVAO over inrichting proces.
Rol en betrokkenheid studenten/ medezeggenschap vergroot:
- eigen hoofdstuk studenten/ OC (bij bestaande opleidingen);
- zelfevaluatie voorgelegd aan medezeggenschap;
- herstel: Advies/ beoordeling OC van het herstelplan;
- ITK: bij de verschillende standaarden staat expliciet de rol en betrokkenheid van de stakeholders beschreven.
Panelsamenstelling
- alle panelleden krijgen een training/briefing over de desbetreffende beoordeling;
- criterium onafhankelijkheid panel beknopter (en scherper) geformuleerd: geen directe, of indirecte banden die leiden tot een conflict of interest;
- ITK toegevoegd: expertise met betrekking tot effectiviteit van kwaliteitszorgsystemen, maatschappelijk veld, werkveld, deskundigheid specifieke aspecten (zijn detailpunten).
Instellingstoets kwaliteitszorg ITK - standaarden ITK zijn actiever geformuleerd en dichter bij het onderwijs zelf: in plaats van accent op monitoren en aansturen van kwaliteit onderwijs ligt het accent nu op het actueel en passend houden van de onderwijsvisie, verwezenlijking onderwijsvisie en duurzame kwaliteitsontwikkeling. Voorbeeld standaard 3: van managementinformatiesysteem dat geaggregeerde informatie oplevert naar het organiseren van effectieve feedback met reflectie en medezeggenschap in alle lagen van de instelling;
- de aparte standaard organisatiestructuur is ondergebracht in de overige standaarden, daardoor is één standaard vervallen;
- bij instellingen die beschikken over een ITK wordt past performance betrokken bij de beoordeling in het kader van het verlengen van de geldigheidsduur ITK;
- betrokkenheid van de relevante stakeholders (medewerkers, studenten, beroepenveld) nu geëxpliciteerd in alle standaarden.
Wat is toegevoegd:
- expliciete verwijzing naar de European Standard and Guidelines (ESG) en aandacht voor student-centred learning;
- beslisregel positief onder voorwaarden bij maximaal 2 ‘voldoet ten dele’;
- beslisregel negatief bij 3 of meer ‘voldoet ten dele’;
- mogelijkheid om verkennend en verdiepend bezoek achtereenvolgens plaats te laten vinden voor instellingen met een ITK, of wanneer gebruik wordt gemaakt van een internationaal panel;
- één audittrail is nader omschreven: verdiepend onderzoek naar effectiviteit kwaliteitszorg en risicomanagement opleidingen.
Wat staat er niet meer in?
- randvoorwaarden voor verkennend bezoek zijn niet meer uitgeschreven.
Opleidingsbeoordelingen
- één kader voor de verschillende opleidingsbeoordelingen (wo, hbo, ad/bestaand, nieuw);
- locatiebezoek: minder is vastgelegd – initiatief voor inrichting van het programma ligt nu bij de instelling;
- scheiding van verantwoorden en verbeteren in uitvoering beoordeling: eerste deel van de beoordeling voor accreditatie + tweede deel is een ontwikkelgesprek tussen opleiding en panel (incl. tweedeling adviesrapport voor NVAO besluitvorming en conclusies ontwikkelgesprek die instelling publiceert);
- kwaliteit docententeam in plaats van kwaliteit personeel.
Wat is toegevoegd?
- verwijzing naar de ESG en aandacht voor student-centred learning;
- uitgebreide beoordeling:
- aansluiting bij onderwijsvisie en profiel instelling (S1,4);
- expliciete en breed gedragen kwaliteitszorg in plaats van periodieke opleidingsevaluatie (meer op het handelen zelf, dichter bij stakeholders, immers breed gedragen);
- de opleiding publiceert accurate, betrouwbare en voor de doelgroepen goed toegankelijke informatie over de kwaliteit van de opleiding.
Wat staat er niet meer in?
- niet meer geëxpliciteerd dat het panel bepaalt welk ‘palet van eindprestaties’ als eindwerken van de opleiding worden beoordeeld. De opleiding bepaalt dit nu;
- documenten ter inzage: nu naar inzicht van de opleiding, niet meer uitgeschreven welke dit moeten zijn;
- beperkte opleidingsbeoordeling TNO: standaard afstudeergarantie en financiële voorzieningen verwijderd.
Next Higher Education
Tijdens Next Higher Education op 7 december geeft de NVAO een uitgebreide toelichting op het nieuwe beleid en de ervaringen tot nu toe. U heeft uiteraard de gelegenheid om al uw vragen en opmerkingen rechtstreeks met de ‘makers’ te bespreken.
Bekijk het congresprogramma