Belangrijke verschillen beoordelingskader accreditatiestelsel HO

Bron:     Home

Het Nederlands – Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO) heeft belangrijke verschillen van de beoordelingskaders accreditatiestelsel hoger onderwijs Nederland 2014 – 2016 in kaart gebracht.

Meer eigenaarschap medewerkers en studenten Lastenverlichting

  • binnen het beoordelingskader is het aantal soorten beoordelingen teruggebracht van 7 naar 2 (instellingstoets kwaliteitszorg (ITK) en opleidingsbeoordeling). Overlap kader ITK en beperkte beoordeling weggenomen;
  • veel ruimte om beoordeling af te stemmen op eigen doelstellingen en interne kwaliteitszorg:
    • zelfevaluatie vormvrij, mogelijkheid om gebruik te maken van bestaande documenten;
    • instelling is ‘in de lead’ voor wat betreft materiaal ter inzage tijdens locatiebezoeken (naar eigen inzicht). Panels zijn terughoudend in het opvragen van aanvullende informatie;
    • opleidingsbeoordeling: mogelijkheid om als sector in gesprek te gaan met NVAO over inrichting proces.

Rol en betrokkenheid studenten/ medezeggenschap vergroot:

  • eigen hoofdstuk studenten/ OC (bij bestaande opleidingen);
    • zelfevaluatie voorgelegd aan medezeggenschap;
    • herstel: Advies/ beoordeling OC van het herstelplan;
    • ITK: bij de verschillende standaarden staat expliciet de rol en betrokkenheid van de stakeholders beschreven.

Panelsamenstelling

  • alle panelleden krijgen een training/briefing over de desbetreffende beoordeling;
  • criterium onafhankelijkheid panel beknopter (en scherper) geformuleerd: geen directe, of indirecte banden die leiden tot een conflict of interest;
  • ITK toegevoegd: expertise met betrekking tot effectiviteit van kwaliteitszorgsystemen, maatschappelijk veld, werkveld, deskundigheid specifieke aspecten (zijn detailpunten).
    Instellingstoets kwaliteitszorg ITK
  • standaarden ITK zijn actiever geformuleerd en dichter bij het onderwijs zelf: in plaats van accent op monitoren en aansturen van kwaliteit onderwijs ligt het accent nu op het actueel en passend houden van de onderwijsvisie, verwezenlijking onderwijsvisie en duurzame kwaliteitsontwikkeling. Voorbeeld standaard 3: van managementinformatiesysteem dat geaggregeerde informatie oplevert naar het organiseren van effectieve feedback met reflectie en medezeggenschap in alle lagen van de instelling;
  • de aparte standaard organisatiestructuur is ondergebracht in de overige standaarden, daardoor is één standaard vervallen;
  • bij instellingen die beschikken over een ITK wordt past performance betrokken bij de beoordeling in het kader van het verlengen van de geldigheidsduur ITK;
  • betrokkenheid van de relevante stakeholders (medewerkers, studenten, beroepenveld) nu geëxpliciteerd in alle standaarden.

Wat is toegevoegd:

  • expliciete verwijzing naar de European Standard and Guidelines (ESG) en aandacht voor student-centred learning;
  • beslisregel positief onder voorwaarden bij maximaal 2 ‘voldoet ten dele’;
  • beslisregel negatief bij 3 of meer ‘voldoet ten dele’;
  • mogelijkheid om verkennend en verdiepend bezoek achtereenvolgens plaats te laten vinden voor instellingen met een ITK, of wanneer gebruik wordt gemaakt van een internationaal panel;
  • één audittrail is nader omschreven: verdiepend onderzoek naar effectiviteit kwaliteitszorg en risicomanagement opleidingen.

Wat staat er niet meer in?

  • randvoorwaarden voor verkennend bezoek zijn niet meer uitgeschreven.

Opleidingsbeoordelingen

  • één kader voor de verschillende opleidingsbeoordelingen (wo, hbo, ad/bestaand, nieuw);
  • locatiebezoek: minder is vastgelegd – initiatief voor inrichting van het programma ligt nu bij de instelling;
  • scheiding van verantwoorden en verbeteren in uitvoering beoordeling: eerste deel van de beoordeling voor accreditatie + tweede deel is een ontwikkelgesprek tussen opleiding en panel (incl. tweedeling adviesrapport voor NVAO besluitvorming en conclusies ontwikkelgesprek die instelling publiceert);
  • kwaliteit docententeam in plaats van kwaliteit personeel.

Wat is toegevoegd?

  • verwijzing naar de ESG en aandacht voor student-centred learning;
  • uitgebreide beoordeling:
    • aansluiting bij onderwijsvisie en profiel instelling (S1,4);
    • expliciete en breed gedragen kwaliteitszorg in plaats van periodieke opleidingsevaluatie (meer op het handelen zelf, dichter bij stakeholders, immers breed gedragen);
    • de opleiding publiceert accurate, betrouwbare en voor de doelgroepen goed toegankelijke informatie over de kwaliteit van de opleiding.

Wat staat er niet meer in?

  • niet meer geëxpliciteerd dat het panel bepaalt welk ‘palet van eindprestaties’ als eindwerken van de opleiding worden beoordeeld. De opleiding bepaalt dit nu;
  • documenten ter inzage: nu naar inzicht van de opleiding, niet meer uitgeschreven welke dit moeten zijn;
  • beperkte opleidingsbeoordeling TNO: standaard afstudeergarantie en financiële voorzieningen verwijderd.

Next Higher Education

Next Higher Education 2016 (150x75)Tijdens Next Higher Education op 7 december geeft de NVAO een uitgebreide toelichting op het nieuwe beleid en de ervaringen tot nu toe. U heeft uiteraard de gelegenheid om al uw vragen en opmerkingen rechtstreeks met de ‘makers’ te bespreken.
Bekijk het congresprogramma

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *