Meester Rick van groep 6, mevrouw Jansen van het vak Engels en meneer Steijnen de docent statistiek herinner ik me nog goed. De kans is groot dat docenten jou ook positief zijn bijgebleven. Maar waarom? Wat is het verschil tussen meester Rick van groep 6 en de andere docenten van de overige groepen? Ik persoonlijk vond meester Rick een goede, nee, geweldige docent. Maar wat doet een goede docent anders? Wat vinden leerlingen belangrijk?
Wat maak het verschil?
Uit de vier categorieën (Voorbereiding, leveringstechniek van de lesstof, toetsing/beoordeling en relatie), zijn voorbereiding en toetsing/beoordeling het minst belangrijk voor de leerling. De relatie tussen leerling en docent krijgt de hoogste score bij goede docenten (hoogste 5%). Plezier van de docent kan de relatie tussen leerling en docent bevorderen. Het plezier van de docent is namelijk positief verbonden met het plezier van de klas, waarbij het enthousiasme van de docent de relatie tussen het plezier van de docent en leerling bemiddelt. Met andere woorden, be happy als je voor de klas staat.
Het verschil tussen een goede docent (hoogste 5%) en een minder goede/slechte docent (laagste 5%) wordt voornamelijk gemaakt door de leveringstechniek van de lesstof. Kenmerken van een effectieve les zijn:
- Interactie
- Mogelijkheid tot vragen stellen
- Gedeelde verantwoordelijkheid voor actief leren
- Kleine groepen
- Beperkt aantal aantekeningen nodig
Bronnen:
- Frenzel, A. C., Goetz, T., Lüdtke, O., Pekrun, R., & Sutton, R. E. (2009). Emotional transmission in the classroom: Exploring the relationship between teacher and student enjoyment. Journal of Educational Psychology, 101(3), 705–716. https://doi.org/10.1037/a0014695
- Samian, Y., & Noor, N. M. (2012). Student’s Perception on Good Lecturer based on Lecturer Performance Assessment. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 56, 783–790. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.716