‘Help, mijn team wil wel.‘ Dit was vorig jaar de titel van een werkconferentie van een groep van scholen in het beroepsonderwijs. Deze conferentie was bedoeld om ervaringen te delen van de reis die de betreffende docenten hadden gemaakt.
Op die conferentie ontstond het idee om een beweging te creëren van mensen die innoveren in het beroepsonderwijs: innovators. Dat kunnen de directeuren zijn, maar ook besturen, docenten, leerlingen, deelnemers, studenten of zelfs hun ouders.
Wat is een innovator?
Een innovator is voor mij iemand die verandering creëert, vormgeeft, realiseert. Het hoeft niet de uitvinder te zijn of de manager die het bestaande beheert. Een innovator is iemand die vanuit een intrinsieke motivatie graag werkt aan vernieuwing en verbetering. Omdat hij (of zij) er in gelooft, omdat hij vindt dat het er beter op wordt of simpelweg omdat hij graag zijn energie wil inzetten in het creëren van iets moois.
In het onderwijs noem je dat een ‘eigenaar’: iemand die intrinsiek gemotiveerd is voor een functie, rol of taak en zich daar erg betrokken bij voelt. Noem het maar de psychologisch eigenaar. Of – lelijk onderwijsjargon – de ’trekker’.
Maar hoe creëer je nu een beweging?
Hoe creëer je een beweging van ‘onderwijsinnovatie-trekkers’? Van de mensen op de werkvloer die met de voeten in de klei dag in dag uit vorm proberen te geven aan vernieuwing en verbetering van hun onderwijs, van nieuwe toetsmethoden tot nieuwe curricula, van loopbaanleren tot betere samenwerking met bedrijven? Hoe creëer je een platform voor die mensen om elkaar te ontmoeten en kennis en informatie uit te wisselen over hoe je dat nu eigenlijk doet, dan innoveren van het Leren…?
Dat leek een moeilijke vraag, totdat ik dit filmpje zag: “How to Create a Movement”:
Om een beweging te creëren moet je dus eerst als een “Lone Nut” gaan staan dansen. Letterlijk vertaald “eenzame noot”, vrij vertaald zoiets als “eenzame malloot”. Dat advies heb ik onmiddellijk opgevolgd en ben links en rechts een dansje gaan doen.
Niet veel later heb ik de in het filmpje genoemde magie van de eerste volger mogen ervaren. Pieter van Knippenberg – Hoofd van de Dienst Onderwijs van het ROC West-Brabant – sprong bij en samen hebben we Ank Dierckx van SBO zo gek gekregen om in te haken als volgers.
En wat het filmpje voorspelde, gebeurde. De eerste en tweede volger maakte van het idee een beweging, waar weer anderen bij durfden dansen. En wat voor anderen. Profiel – het vakblad voor MBO – sloot aan, en ook keynote sprekers als Peter van Lieshout en Jelmer Evers, dansten mee.
Natuurlijk zijn we ook trots op alle andere sprekers die allemaal wilden meedansen. Het voert te ver om ze nu allemaal te noemen, maar we denken dat het een heel mooi palet aan sprekers is.
Samen vormen ze alle facetten en invalshoeken van waaruit we Leren Innoveren in het Beroepsonderwijs kunnen belichten. Die verschillende facetten zijn noodzakelijk: diamanten schitteren immers pas echt mooi als alle facetten precies goed geslepen zijn.
Doet u mee met onze beweging?
En natuurlijk hopen we nu dat zoveel mogelijk mensen uit het beroepsonderwijs zich aansluiten bij de beweging. Want wat ons betreft is het jaarcongres maar een middel.
Het gaat ons om een beweging van iedereen – bestuurder, directeur, docent, student of werkgever – die vanuit passie en bevlogenheid welwillend wil werken aan innoveren van het beroepsonderwijs. Met hoofd, hart en handen en dus nu kennelijk ook met voeten om te dansen.
Ik nodig u dus graag zich bij ons aan te sluiten op 15 mei tijdens het jaarcongres Leren Innoveren in het Onderwijs!
Met vriendelijke groet,
Uw dagvoorzitter & “eenzame noot”, Hans Burgmans