De werkdag van een toetsdeskundige

De werkdag van een toetsdeskundige ziet er elke dag weer anders uit. De ene werkdag ben je bezig met het geven van een advies over een toetsprogramma of over het optimaal inzetten van een assessment. De andere werkdag verzorg je een cursus om collega’s op te leiden tot goede toetsconstructeurs.

Ook toetsbeleid is een belangrijk aandachtsgebied: je hebt daarbij bijvoorbeeld te maken met steeds veranderende wetgeving, maar vaak ook met aandacht in de media voor problemen rond examinering. Als er fouten zijn gemaakt bij de examinering of als studenten klagen, wordt vaak als eerste gekeken naar de gemaakte afspraken in het toetsbeleid.

Kortom, een toetsdeskundige moet over veel verschillende kennis en vaardigheden beschikken.

Praktische opleiding voor (toekomstige) toetsdeskundigen

Veel toetsdeskundigen doen die kennis en vaardigheden op in de praktijk. Dat is natuurlijk een prima manier om jezelf te ontwikkelen, maar vaak is het fijn om daarbij wat ondersteuning te krijgen. De opleiding tot toetsdeskundige biedt je die ondersteuning.

De opleiding bestaat uit vier modules met steeds een andere invalshoek: toetsbeleid, toetsprogramma, toetsontwikkeling en toetsafname. Elke module start en eindigt in je eigen praktijk: hoe zorg je ervoor dat toetsbeleid en toetsprogramma geen papieren tijgers worden die in de kast blijven liggen, maar dat de juiste personen aan de slag gaan om het – op de goede manier – uit te voeren?

Daarnaast besteedt de opleiding aandacht aan het begeleiden van toetsconstructeurs en beoordelaars: waar zitten verbeterpunten en hoe breng je die het best onder de aandacht? Ook het beoordelen en borgen van de kwaliteit in relatie tot bijvoorbeeld een (externe) audit komt aan de orde. Hier leer je ook hoe je een toets- en itemanalyse interpreteert en gebruikt voor kwaliteitsverbetering.

NVE Register voor Examenfunctionarissen

Kortom, de opleiding biedt een compleet programma om jezelf (nog) verder te bekwamen als toetsdeskundige. Bovendien sluit de opleiding aan op het functieprofiel Toetsdeskundige van de Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE).

De NVE heeft tot doel de kwaliteit van examinering in Nederland te bevorderen. In dit kader heeft de NVE met het NVE Register voor Examenfunctionarissen een norm voor professionals in de examenbranche neergelegd. Gecertificeerden en hun werkgevers hebben met het NVE Register een onafhankelijk keurmerk, dat onderschrijft dat zij aantoonbaar voldoen aan de eisen die de branche stelt.

Jouw certificering in het NVE Register voor Examenfunctionarissen

Als je aan het eind van de opleiding het opgebouwde portfolio inlevert en dit als voldoende wordt beoordeeld, kun je je laten registreren in het NVE Register voor Examenfunctionarissen. Registratie is vijf jaar geldig.

Het NVE Register is openbaar te raadplegen op examinatorenregister.nl. Hier kunnen organisaties op naam zoeken welke certificering(en) iemand heeft. Dat kan echter alleen als ze jouw volledige naam hebben. Je gegevens liggen dus niet zomaar op straat, maar je kunt het NVE Register wel gebruiken als referentie. Dat is bijvoorbeeld handig op je CV.

Met een registratie in het NVE Register ben je dus aantoonbaar toetsdeskundige.

Door: Jolanda Soeting. Onderwijskundige/toetsdeskundige bij Teelen en docent van de opleiding Toetsdeskundige.

Opleiding Toetsdeskundige

Een toetsdeskundige heeft een diverse en veelomvattende taak. In deze opleiding wordt u opgeleid én gecertificeerd als toetsdeskundige.

We sluiten volledig aan bij het functieprofiel Toetsdeskundige van de Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE), zodat u zich kunt inschrijven bij het NVE Register.

Over Teelen

Teelen maakt wijzer. Onze opdrachtgevers zullen dat graag bevestigen en daar zijn we trots op. Op het gebied van leren en toetsen hebben we een naam hoog te houden. Wij zijn op dat niveau gekomen door te geloven in onze werkwijze, door te geloven in elkaar en door een sterke intrinsieke motivatie om anderen wijzer te maken. Kennis is ontwikkeling en vooruitgang, maar ook een specialisme waarin Teelen zich onderscheidt.

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *