Hoe bevorder jij de motivatie van studenten?

De motivatie van studenten wordt vaak gezien als ongrijpbaar, en dat terwijl het erg belangrijk is voor het lerend vermogen van jouw studenten. Onderzoek toont namelijk aan dat gemotiveerde studenten diepgaander leren en beter presteren. Hoe bevorder jij de motivatie van jouw studenten? Lottie Raaijmakers, adviseur Brein en Leren, ontwikkelde de Motivatie-motor op basis van een subsidie van NeurolabNL. Docenten reflecteren hiermee op hun eigen onderwijs en doen inspiratie op. Hoe werkt het?

De rol van de docent in de motivatie van studenten

Lottie: “je hebt als docent een krachtige rol in het leerproces van studenten. Jij hebt namelijk direct invloed op de omstandigheden waarin de student leert en motivatie kan ontstaan. Je hebt de mogelijkheid om hierin dingen te doen, in te zetten en uit te proberen om te ontdekken hoe dat uitpakt voor jouw studenten. De vraag is echter wat je allemaal kan doen”.

Reflecteren, communiceren en experimenteren

Het instrument laat je aan de hand van stellingen reflecteren in hoeverre jij wetenschappelijk bewezen motivatiebevorderende handelingen inzet. “We gebruiken het in didactische opleidingen voor startende docenten. Zij reflecteren met behulp van de Motivatie-motor op hun eigen stijl van lesgeven én gebruiken het om het gesprek aan te gaan over motivatie met collega’s en studenten. Daarnaast prikkelt het instrument om te experimenteren met verschillende principes, om zodoende te ontdekken wat werkt in de praktijk”, aldus Lottie.

De wetenschappelijke onderbouwing

De Motivatie-motor is gebaseerd op de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan (1985). Deze theorie stelt dat mensen uit zichzelf gemotiveerd raken, als aan drie psychologische basisbehoeften tegemoet wordt gekomen: autonomie, competentie en verbondenheid. Deze moeten alle drie aanwezig zijn in het onderwijs om een voedingsbodem voor motivatie en welzijn te realiseren. De Motivatie-motor bestaat uit elf stellingen, verdeeld over de drie basisbehoeften. Enkele voorbeelden zijn:

  • Autonomie:
    • Ik ga met mijn studenten in gesprek over het nut en de toegevoegde waarde van leeractiviteiten en leerstof.
  • Competentie:
    • Ik geef ontwikkelgerichte feedback: dit is wat er wordt verwacht, hier sta je nu en deze stappen kun je zetten om het doel te bereiken.
  • Verbondenheid:
    • Ik creëer een veilige omgeving, waar ruimte is voor vragen, twijfels, gevoelens en het maken van fouten.

Succesvolle toepassing

Lottie: “We hebben geen onderzoek gedaan of het de motivatie van studenten daadwerkelijk verbetert, maar we krijgen positieve feedback van docenten. Zij zeggen dat het een praktische manier is om naar het ingewikkelde thema motivatie te kijken. Het wordt namelijk opgesplitst in hapklare stukjes en biedt een kapstok om het met elkaar over dit onderwerp te hebben. Je gebruikt het om als individuele docent te kijken naar wat je doet om verbondenheid te creëren tussen docent en student, maar ook om te kijken wat je opleidingsbreed doet om dit element te bevorderen. Het is daarnaast prettig in gebruik”.

Ontwikkel jouw kennis omtrent studentmotivatie

Wil jij concreet weten hoe je de motivatie van studenten kunt bevorderen? En ben jij benieuwd hoe motivatie samenhangt met leerstrategieën en feedback? Bezoek dan het congres leerstrategieën van SBO! Lottie Raaijmakers verzorgt hier een interactieve workshop over motiverend lesgeven, waar jij leert om de motivatie van jouw studenten te begrijpen. Daarnaast komen er nog vele andere inspirerende sprekers! Wil je meer informatie over het programma? Download dan de brochure!

Over sbo

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) organiseert jaarlijks zo’n 200 opleidingen en congressen over o.a. onderwijs, veiligheid, milieu & RO, zorg, bouw & infra en overheid.

Bekijk ook

Kwaliteit van basisvaardigheden in het onderwijs blijft aandachtspunt, ondanks bezuinigingen

Het kabinet presenteert tijdens Prinsjesdag de begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *