“De veranderende zorg vraagt om andere vaardigheden, competenties en houding. Je krijgt collega’s mee in deze transitie als je weet wat zij nodig hebben. Ik onderzocht dat en heb het gebruikt als input voor de implementatie van een nieuwe LMS”, zegt Ester Grootenboer, praktijkopleider in de zorg bij PZC. Hoe heeft Ester theorie en praktijk gecombineerd om een LMS in de zorg te implementeren?
De leervraag vormgeven
“Als praktijkopleider geef ik vorm aan de leervraag in de zorg. Hoe ziet het strategisch plan van de organisatie eruit en hoe verhoudt zich dat tot het opleidingsplan? Hierbij ben ik regelmatig op de werkvloer te vinden. Dit heeft uiteraard voordelen, maar ik zocht verdieping bij het inrichten van een training of cursus. Ik heb me daarom aangemeld voor het leertraject Opleidingskunde”, aldus Ester.
Waarom is er behoefte aan een nieuw LMS in de zorg?
Ester: “Ik dacht dat de zorg achterliep in bepaalde dingen, maar dat is in leren en ontwikkelen zeker niet het geval. We kunnen nog stappen zetten qua technologie, maar qua opleiden zijn er programma’s die al jaren staan. Op een van onze locaties zijn we bezig met de transitie van verzorgingstehuis naar verpleeghuis. De zorgzwaarte stijgt en we gaan met meer verpleegkundigen werken. De organisatie vraagt om professionals die zelf de regie voeren en intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren en te ontwikkelen. De PZC koos ervoor om een nieuw LMS te implementeren inclusief leerpaden met betrekking tot zorg, maar ook breder dan dat. We nemen andere disciplines, zoals facilitaire dienst of horeca hierin ook mee”.
De processen rondom een LMS
“De opdracht om leerpaden te ontwikkelen stond centraal gedurende het leertraject. Erik Mooijman heeft heel veel theoretische kennis, waardoor ik inzicht kreeg in de werkprocessen in de organisatie. Wie doet wat en bij wie moet ik waarvoor zijn? Ik zie nu de achterliggende processen van een nieuw LMS en de koppelingen die daarbij komen kijken. De theorie heb ik gelijk omgezet in de praktijk met behulp van de lessen gegeven door Laura van den Ouden. Zij heeft heel veel kennis over opleiden en alles wat daarbij komt kijken”, zegt Ester.
Aan de slag met de opdracht
Ester: “We zijn gedurende het leertraject stap voor stap aan de slag gegaan met de opdracht. Ik heb veel gehad aan de theoretische verdieping. Het boek van Erik dient ook na het leertraject nog als naslagwerk. De handvaten voor het inrichten van een training zijn daarnaast ook erg waardevol. Ik ben zelf praktisch ingesteld en daarom sprak de leergang van SBO me meer aan dan soortgelijke leertrajecten van andere opleiders. Dezelfde onderwerpen komen aan bod, maar veel meer gericht op de eigen praktijk. Je bewijst jezelf dan ook in de praktijk, niet op papier. Ik vond het ook waardevol om ervaringen te delen met mensen uit andere sectoren. We streven dezelfde doelen na, alleen de invulling is iets anders”.
Versterk leren en ontwikkelen in jouw organisatie
Wil jij, net als Ester, aan de slag met een leeroplossing die leren in jouw organisatie versterkt? Meld je dan aan voor het leertraject Opleidingskunde! Je gaat dan onder begeleiding van experts in leren en ontwikkelen aan de slag met een vraagstuk in jouw organisatie. Wil je informatie over het programma? Download dan de brochure. Het leertraject is ook volledig binnen jullie schema en locatie te volgen als Incompany-traject. Vraag hiervoor een vrijblijvend adviesgesprek aan.