De digitalisering zet zich steeds verder voort in onze maatschappij. Zo ook in het onderwijs. Leerlingen maken steeds vaker gebruik van digitale hulpmiddelen tijdens het leren en ontwikkelen. Maar wat is nu de meest effectieve manier om te leren? Nieuwe technische hulpmiddelen zoals een iPad of het ouderwets schrijven op papier?
Breinactiviteit & het herinneren van informatie
Volgens de studie van Ose Askvik et al. (2020) wordt er veel hersenactiviteit in het brein gemeten bij jongvolwassen die literatuur opschrijven. De hersenen worden gestimuleerd tijdens het schrijven wat zorgt voor een optimale conditie om te leren. Dit kan op papier, maar tijdens de studie werd het met een digitale pen gedaan.
Tijdens het typen van literatuur wordt er minder hersenactiviteit gemeten ten opzichte van het opschrijven. Dit suggereert dat de hersenen minder gestimuleerd worden om informatie te onthouden. Smoker et al. (2009) vond dezelfde bevindingen, waar opgeschreven woorden beter werden onthouden dan getypte woorden.
Zijn iPads dus nutteloos?
Oke, dus schrijven zorgt ervoor dat leerlingen beter kunnen leren. Moet je nu alle iPads in de prullenbak gooien? Nee, zeker niet! Technologie zorgt namelijk voor een visueel stimulatie tijdens het leren. Denk maar bijvoorbeeld aan gamificatie wat leren niet alleen leuker maakt, maar ook voor betere resultaten zorgt. Het toepassen van spelelementen tijdens leerprocessen zorgt ervoor dat informatie beter onthouden wordt (Ninaus et al., 2015).
De optimale manier van leren
Om een optimale leeromgeving te creëren dienen leerlingen van zowel de iPad als pen & papier gebruik te maken. De iPad maakt het leren leuker en zorgt door middel van gamificatie ervoor dat leerlingen aan de slag gaan met nieuwe stof. Door middel van het opschrijven van informatie kunnen leerlingen informatie beter onthouden. In het kort: gebruik het beste van beide werelden!
Bronnen:
Ose Askvik, E., van der Weel, F. R. R., & van der Meer, A. L. H. (2020). The Importance of Cursive Handwriting Over Typewriting for Learning in the Classroom: A High-Density EEG Study of 12-Year-Old Children and Young Adults. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01810
Smoker, T. J., Murphy, C. E., & Rockwell, A. K. (2009). Comparing Memory for Handwriting versus Typing. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, 53(22), 1744–1747. https://doi.org/10.1177/154193120905302218 M. Ninaus, G. Pereira, R. Stefitz, R. Prada, A. Paiva, C. Neuper, G. Wood Game elements improve performance in a working memory training task International Journal of Serious Games, 2 (1) (2015), pp.