De Tweede Kamer heeft het lerarenregister wettelijk verplicht gesteld. Leraren hebben het recht zich bij te scholen, maar de plicht zich te registreren. Door middel van het register kunnen de leraren de eigen competenties tonen.
De afgelopen twee weken (1 tot 15 februari 2017) interviewde NIDAP 100 schooldirecteuren primair onderwijs over de effecten van de aanstaande invoering van het lerarenregister op het professionaliseringsbeleid van de school. De weerstand tegen het register was al bekend, maar de invoering heeft mogelijk ook gunstige neveneffecten.
Positief effect op leraren én het leerbeleid
Het PO lerarenregister gaat werken, ook al is er de nodige tegenzin. Meer leraren nemen de verantwoordelijkheid voor de eigen ontwikkeling. Bijvangst wordt verwacht in de vorm van een professioneler opleidingsbeleid dat door het schoolleiding en bestuur moet worden vormgegeven. Uiteraard zijn er al scholen die dit op orde hebben.
Schooldirecteuren in het primair onderwijs verwachten dat de invoering van het lerarenregister niet alleen leidt tot verdere professionalisering van leraren. Uit de peiling blijkt dat het register een positief effect zal hebben op het beleid en de organisatie omtrent het leren:
- er zal meer scholing gezamenlijk worden ingekocht;
- er wordt in de toekomst door meer scholen met – door het lerarenregister gecertificeerde – leveranciers gewerkt
- er zal meer gebruik gemaakt worden van het professionaliseringsaanbod dat door de scholen zelf wordt aangeboden.
De onderzoekers verwachten dat dit laatste punt ook consequenties heeft voor de professionaliteit van de schoolorganisatie zelf – als lerende organisatie – en het beleid hierover – dat door leiding en besturen wordt bepaald.
Enkele uitspraken van de geïnterviewde directeuren:
- Professionalisering heeft te maken met schoolcultuur en die is bij ons op orde en gericht op ontwikkeling en vooruitgang daarom denk ik niet dat lerarenregister veel verandering brengt.
- Prima beleid dit invoeren maar zorg wel dat nu al duidelijk is waar je aan moet voldoen voor de herregistratie en maak er niet zo’n puinhoop van als bij de directeuren.
- Dit is een hele dwangmatige negatieve benadering van scholing.
- Aanbieders van ‘buiten’ die geld verdienen aan dit register… Terwijl de interne scholing bij ons op school niet ‘gecertificeerd’ is en daarmee ernstig onderschat wordt.
- Er komt een extra druk op de leerkracht.
- Volgens mij is het vooral een controle middel. Leerkrachten krijgen gewoon loon voor uren om zich bij te scholen.
- We kunnen minder onze eigen koers varen. Professionalisering op schoolniveau zonder gecertificeerde opleidingen of cursussen kan dan niet meer. We doen nu veel aan informeel leren.
Geschreven door Paul van der Wal, NIDAP BV, Amsterdam. NIDAP – gespecialiseerd bureau voor onderzoek naar opleiden, onderwijs en leven lang leren – voert dit onderzoek iedere twee jaar op eigen initiatief uit onder leraren en leidinggevenden in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.
Opleidingen voor Primair Onderwijs
SBo biedt diverse opleidingen met een goede mix tussen theorie en praktijk (denk aan Talentbegeleider, Gedragsexpert, Sociale Veiligheid of Intern Begeleider). Hierdoor past u het geleerde direct toe binnen uw onderwijsinstelling.
Bekijk alle PO opleidingen